Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Uw spullen terug bij failliete klant!

Een groeiend aantal bedrijven gaat ten onder omdat zij meegesleurd worden in het faillissement van een klant. In de bouw is dit de afgelopen jaren veelvuldig voorgekomen. Een onderaannemer met een paar man personeel die teveel afhankelijk wordt van één klant kan in een klap failliet gaan. Wie een marge behaalt van 10% op zijn activiteiten, moet voor elke €1000 die hij niet ontvangt €10.000 extra aan omzet maken. U kunt dit risico beperken door vooraf de kredietwaardigheid te checken of uw klanten vooraf te laten betalen. Een andere, onderbelichte, vorm van zekerheid is het eigendomsvoorbehoud. Wat is het en hoe kunt u dit toepassen voor uw bedrijf?  

Wat is eigendomsvoorbehoud?

Het eigendomsvoorbehoud is eigenlijk een simpele vorm van zekerheid: als een klant niet betaalt, heeft u het recht uw spullen terug te halen. Ook wanneer uw klant failliet gaat en zijn eigendommen in de failliete boedel vallen, hebt u het recht uw eigen spullen daar uit te halen. Het eigendom van de geleverde goederen blijft juridisch op uw naam staan, totdat de klant betaald heeft.

Voorwaarden eigendomsvoorbehoud

Tot zover het simpele gedeelte. Om het eigendomsvoorbehoud te verkrijgen moet u wel aan een aantal strenge voorwaarden voldoen:

  • De artikelen moeten identificeerbaar zijn
  • De artikelen mogen nog niet verwerkt zijn in nieuwe producten
  • Het bovenstaande moet schriftelijk overeengekomen zijn

Veel bedrijven lopen echter tegen de problemen aan om te voldoen aan bovenstaande voorwaarden. Zorg daarom dat u eigendomsbehoud heeft opgenomen in de algemene voorwaarden of kies voor een uitgebreidere vorm van eigendomsbehoud. 

Uitgebreide vorm van eigendomsvoorbehoud

Er bestaat ook een uitgebreide vorm van eigendomsvoorbehoud, waarbij u ook eerder geleverde goederen kunt terughalen. Bijvoorbeeld: wanneer u fietsen levert aan een rijwielzaak en een niet-betaalde fiets al verkocht is, kunt u een andere geleverde fiets mee naar huis nemen.

Hoewel dit in praktijk lastiger te realiseren is dan in dit voorbeeld geschetst, is het opnemen van deze vorm in de algemene voorwaarden een goed pressiemiddel richting uw klant bij wanbetaling.

In geval van faillissement van een klant spelen er een aantal speciale regels. De curator en de fiscus kunnen roet in het eten gooien. Zorg daarom dat u zo snel mogelijk goed juridisch advies krijgt om uw rechten te verdedigen. 

Wilt u meer weten over veilig en transparant zakendoen? Ga dan direct naar ons download center en download gratis onze eBooks en Whitepapers!

Ga naar download center

Gelijkaardige publicaties