Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

3 tips voor een geslaagde fusie of overname

Slechts één op de tien fusies leidt tot het gewenste resultaat, bleek zes jaar geleden al uit een internationaal onderzoek. Meestal kost een fusie meer dan dat deze oplevert. Succesgevallen zijn toevalstreffers, beweerde hoogleraar Hans Schenk eerder. De fusie tussen KLM en Air France is een van de weinige voorbeelden van een succesvolle fusie van de afgelopen jaren. Het kán dus wel, maar wie durft er nog? Drie tips voor een geslaagde fusie of overname.

Tip 1: Spreek wederzijdse verwachtingen uit en verken alternatieven
De eerste stap naar een succesvolle fusie of overname is het duidelijk uitspreken van de verwachtingen van beide partijen. Breng de bedrijfswaarden in kaart, concretiseer afzonderlijk de ambities en plannen voor de toekomst, vergelijk ze en bespreek samen de verschillen. Wees bereid tot het sluiten van compromissen, maar behoud de kernwaarden van uw onderneming. Wees verder waakzaam voor ‘groter worden’ als doel op zich. Bespreek mogelijke alternatieven van een fusie of overname die tegen aanzienlijk lagere kosten tot (dezelfde) voordelen kunnen leiden. Is samenwerking bijvoorbeeld een optie?

Tip 2: Check de business case grondig en wees realistisch
Aan due diligence (het traditionele boekenonderzoek) wordt over het algemeen een hoge prioriteit toegekend, maar vaak pas nadat er een principebesluit is genomen over de fusie of overname. Ook wordt meestal niet vergeten een fusieadviseur in te schakelen voor ‘objectief’ advies, maar vaak met als (impliciete) opdracht om de bestaande plannen te bevestigen. Wees kritisch en voer een dubbele check uit op de business case. Kloppen alle aannames? Blijf vooral ook realistisch: zijn kostenbesparingen bijvoorbeeld écht haalbaar?

Tip 3: Veranker de fusie in de nieuwe bedrijfscultuur
Misschien wel de belangrijkste tip: besteed zorgvuldig aandacht aan de verankering van de fusie of overname in de bedrijfscultuur. Zonder draagvlak van de werknemers is een fusie bij voorbaat gedoemd te mislukken. Toch worden de cultuurverschillen in veel gevallen onderschat, zo bleek uit het onderzoek van Hay Group. Bespreek de plannen voor een fusie in een vroeg stadium met de ondernemingsraden en stel een ‘integratieteam’ samen met vertegenwoordigers uit beide partijen, als klankbordgroep voor de nieuwe organisatie. Neem de inbreng van het team uiterst serieus en bedenk dat het samenbrengen van verschillende culturen niet eenvoudig zal zijn. Wees niet bang om een fusie- of overnametraject stop te zetten als verwachtingen niet reëel blijken. Bekijk voor meer tips de ‘tien geboden’ voor succesvolle overnames van Ernst & Young.

Extra tip: Meer vrouwen in de directie
Z24 bericht vandaag, dinsdag 26 november 2013, dat de Canadese Sauder School of Business, onderdeel van de University of British Columbia, onderzoek heeft gedaan naar het verband tussen het hebben van vrouwen in de top en de prijs voor een overname. Hieruit blijkt dat bedrijven die één of meer vrouwelijke directieleden hebben, veel minder betalen bij bedrijfsovernames. Het hebben van een vrouw in de top scheelt gemiddeld 15,4% op de kosten van een overname; met elke vrouw in de directie daalt ook de frequentie om pogingen om overnames te doen met bijna 8%. Z24 geeft aan dat vrouwen minder snel geneigd zouden zijn om riskante overnames te doen en zij bovendien de lat hoger leggen bij het geëiste rendement op de investering. Vrouwelijke directieleden helpen zo de financiële risico’s te verkleinen en dragen bij aan de vergroting van de slagingskans van een overname.

Fusie of overname

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties