Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

4 goede voornemens voor het bedrijfsleven

Het nieuwe jaar is begonnen en nog niet vaak werd zo reikhalzend naar een nieuw jaar uitgekeken als nu. Geluiden over 'de financiële crisis' zijn we nu wel zat. De macrocijfers van de laatste maanden duiden in ieder geval op een economische opleving en nu is het zaak het momentum deze opwaartse stroom vast te houden. Hier zijn 4 tips om goed uit de startblokken te komen.

Communiceer met je interne klant

Dit geldt niet alleen voor marketeers, maar eigenlijk voor alle geledingen binnen een organisatie. De interne klant, degene die aan het werk moet met jouw informatie, is belangrijk voor je eigen werk. Door goed in contact te blijven met de afdelingen die je van informatie voorziet, kan je het bedrijf beter stroomlijnen. Laat elkaar weten welke informatie overbodig is en welke prioriteit heeft. Een gezamenlijke borrel kan soms wonderen doen.

Motiveer je werknemer

Het motiveren van werknemers gebeurt vaak op kwantitatieve gronden (salarisverhoging, targets stellen, bonussysteem), maar werkt het beste als er gekeken wordt naar kwalitatieve maatregelen. Een goede werkomgeving is belangrijk. Een goede stoel, snelle computer, goede rustomgeving. Bij Apple hebben de werknemers de beschikking over een superdeluxe zwembad annex fitnessruimte, maar een kleine ontspanningsruimte kan ook al wonderen verrichten. Ook teamvorming draagt bij aan een betere motivatie. Door het organiseren van social events (hoeven niet altijd te ontaarden in drinkgelagen) leren werknemers elkaar beter kennen en zullen ze elkaar eerder aanspreken op fouten om zo de gezamenlijke prestatie te verbeteren.

Coach je werknemer

Een veelgebruikt model hiervoor is het GROW-model. Elke letter staat voor een fase in het coachingsgesprek. Goal, Reality, Options en Will zijn de fases die een voor een besproken worden. Begin met het doel te definiëren. Daarna kijk je naar de huidige toestand, hoe staat de werknemer er nu voor ten aanzien van het doel wat gesteld is. In de derde fase, options, bekijk je de mogelijkheden die er zijn om in de laatste fase gerichte acties af te spreken. Meer over dit model kunt u hier lezen.

En als laatste: geef een goed voornemen de kans!

De meeste goede voornemens komen niet uit. Logisch, want als je het echt had gewild, had je het wel eerder gedaan. Toch is er een manier om de slagingskans van een voornemen te verhogen. Daartoe moet je het voornemen enerzijds goed naar buiten toe communiceren, zodat je voldoende steun krijgt op het moment dat het even tegenzit. Anderzijds moet je wel een goed plan hebben waar je dan op terug kan vallen. Verandering heeft soms wat tijd nodig. Geef het die tijd dan ook.

Hebt u zelf goede voornemens die u beslist waar wil maken? Laat het ons weten en wellicht kunnen we er een artikel aan wijden

 

Gelijkaardige publicaties