Internet of Things
Terug naar overzicht
blog

5 dingen die u als marketeer wilt weten over The Internet of Things

Na de overname van Nest door Google kwam ik de onderstaande cartoon tegen. Na twee keer lezen realiseerde ik me dat dit de essentie is voor ons marketeers: The Internet of Things is al lang niet meer futuristisch. Het is realiteit!
 
Wat u moet weten om over The Internet of Things mee te kunnen praten, denken en doen.

1.    Een buzz woord, maar wat betekent het?

De kern van the internet of things is het delen van data tussen dingen (objecten, apparaten, machines) en mensen via het internet. Door deze real-time data te interpreteren ontstaat kennis waar u voordeel uit kunt halen. Nog steeds vaag? Ok, even een concreet voorbeeld: Doordat uw wekker data deelt  met uw mobiel waar u het laatste filenieuws op hebt, zet de wekker “zichzelf” eerder en bent u (ondanks de file) alsnog op tijd op uw werk.
Kortom: Door het gebruik van internet staan dingen, mensen en data met elkaar in connectie. Met de kennis die hierdoor ontstaat, kunt u als marketeer slimme acties ondernemen.

2.    Het is dus eigenlijk niet “het internet van dingen” maar “het internet van connected dingen”

Feit is dat er meer objecten dan mensen met elkaar geconnect  zijn. Door die objecten met elkaar te “laten praten” ontstaan er nieuwe kansen.
Nog ‘één keer ter besef: Er zijn meer objecten (dingen) verbonden met het internet dan de twee miljard mensen die met elkaar verbonden zijn via het internet! Holy mac. En we staan pas aan het begin van deze ontwikkeling…


3.    Twee real-life voorbeelden

Ambient Paraplu: als regen is voorspeld gaat er op het handvat van uw paraplu een lichtje branden, zodat u uw paraplu niet vergeet als u de deur uitloopt. De paraplu haalt dus de weersinformatie op van het internet en deelt die kennis met u, zodat u droog aankomt op uw werk.

Sensoren in asfalt: wat?! Ja, u leest het goed. Sensoren in het asfalt. In San Fransico is 25% van de 28.000 parkeermeters verbonden met sensoren in het asfalt. Via een app op uw smartphone kunt u dan precies zien waar er een plekje vrij is. Efficiënt en veilig.

4.    Conclusie voor de marketeer: connectie, connectie en connectie met uw gebruiker

Alles begint bij het connecten van objecten, uitwisselen van data en deze data op een slimme manier ontsluiten zodat het omgezet wordt tot informatie. Deze informatie kunt u verwerken en interpreteren, zodat u inzichten (kennis) krijgt en “er iets mee kan” als marketeer. Mmm… een conceptueel (vaag?) verhaal, deze laatste zin. In een later blog zal ik verder in gaan op HOE u dit kunt doen, licht ik de DIKW (data, informatie, kennis, wijsheid) piramide toe en maak ik het concreet.
Moraal van dit blog is connecten. Doordat u bijvoorbeeld de weersvoorspellingen van die dag koppelt aan de transacties die er die dag in uw eigen koffiesalon worden gemaakt, kunt u een patroon in het gedrag van uw bezoekers ontdekken. En hierop inspelen. Door bijvoorbeeld automatische kassakortingen voor een kop warme chocolademelk te geven als het heel koud is, aan een klant die vaak komt. U kent nu de behoefte, kunt hierop inspelen, en zo bouwt u een andere band op met uw bezoeker! In plaats van een eenmalige transactie kunt u een langdurige relatie aangaan. En is dat niet wat wij marketeers willen?

5.    Onze enige beperking? Onze eigen verbeelding

Technologische beperkingen nemen exponentieel af! Wanneer miljarden dingen verbonden zijn, praten en leren van elkaar, is de enige beperking: onze eigen verbeelding.

A revolution doesn’t happen when society adopts new tools, it happens when society adopts new behaviors. – Clay Shirky, Us Now

Wil je met mij connecten? @willemijnwelten

Gelijkaardige publicaties