Google
Terug naar overzicht
blog

5 dingen van Google die uw leven veranderen (2/3)

In het eerste deel van dit drieluik beschreef ik al hoe groot de invloed van Google is op ons dagelijkse leven. Maar ook voor het online zakendoen en marketeers anno 2014. Ik besprak daarin twee van de vijf trends waarop Google zich focust en die in de komende vijf jaar merkbaar worden. 

Deze trends hebben een grote invloed op de aard van het internet en wellicht zelfs op ons leven. In dit tweede deel bespreek ik de overige drie veranderingen die Google de komende vijf jaar zal nemen. In het slotstuk bespreek ik wat voor invloed dit op online marketing heeft.  

3. Google neemt uw huis over

Verschillende Nederlandse energiemaatschappijen zoals Eneco en Nuon, maar ook internetaanbieders ontwikkelen volledige pakketten voor klanten. Hiermee kan de temperatuur, inbraak- en brandveiligheid van het huis op afstand geregeld worden. Alles is geïntegreerd met moderne technologische assistenten zoals de smartphone en tablet. Ook Google heeft haar ogen op deze markt gevestigd en onlangs in dat kader het bedrijf NEST overgenomen. Een grote speler als Google zou op deze markt voor een snelle ontwikkeling kunnen zorgen. 

Daarnaast wil Google één van de belangrijkste spelers worden op het gebied van smart-tv. Daarom heeft Google de afgelopen jaren dan ook flink geïnvesteerd in Chromecast

Ten slotte wordt het huis van de toekomst er mogelijk écht één zoals ons 25 jaar geleden in Autotron Rosmalen werd voorgesteld, namelijk een huis dat bestuurd wordt door een geïntegreerd systeem op basis van artificiële intelligentie. Dit systeem leert uw voorkeuren en ritmes kennen en  er is daardoor steeds minder bijsturing nodig om uw huiselijke leven in toenemende mate gemakkelijker te maken. De ontwikkelingen van DeepMind, onderdeel van Google, zijn in dat kader interessant om in de gaten te houden. 

4. Google verbetert de kwaliteit van leven

Google heeft al eerder geïnvesteerd in projecten omtrent gezondheid, maar Larry Page gaf vorig jaar aan dat ze hier nu écht serieus in gaan investeren met de lancering van het Calico project. Dit project heeft als doel het vertragen van ouderdomsverschijnselen en het bestrijden van ziektes. 

Daarnaast zorgen dergelijke projecten als Google Glass en andere wearables van Google ervoor dat wij zelf onze gezondheid beter kunnen monitoren en beheren. Op dit moment bestaan er al apps voor smartphones die het aantal stappen telt, uw sport en dieet gewoontes in de gaten houden, en zelfs die uw slaap- en hartritme kunnen monitoren. Maar wanneer grote partijen als Google de gigantische hoeveelheden data die hierbij gemoeid zijn gaan analyseren, kan dit wel eens een grote impact hebben. 

5. Meer van de Buyer Cycle beheersen

Dit is het punt waarop we bij de meer directe marketing en e-commerce invloed van Google in de komende jaren aankomen. Want alle dingen die uit het hoofdkwartier van Google ‘googleplex’ komen en die als doel hebben om “alle informatie voor iedereen beschikbaar en bruikbaar te maken”, hebben natuurlijk een keerzijde. Ze stellen Google in staat om enorm veel informatie over u te vergaren. Deze analyse van de informatie kan potentieel heel waardevol zijn. Er moet uiteindelijk natuurlijk óók geld verdiend worden. 

Big Brother is watching you

Google beheerst op dit moment al grotendeels de mate waarin u online gevonden wordt. Alle investeringen en ontwikkelingen die we de komende jaren gaan zien, betekenen dat zij nog méér van de Buyer Cycle of Consumer Cycle gaan beheersen. Denkt u eens aan al de informatie over de voorkeuren en het gedrag van consumenten dat Google via al haar platforms kan verzamelen. De jongens van ‘Googleplex’ kunnen letterlijk herleiden van welke film en welke commercial uw hart sneller gaat kloppen!

Waarschijnlijk zal een aanstaande heropleving van het programma omtrent betalingen bij Apple, middels de fingerprint sensor op de Iphone 5 en toekomstige Iphone en Ipad modellen, Google daartoe ook aansporen om meer te gaan investeren in Google Wallet

Een interessante investering binnen het kader van betalen en online commercie is dat Google onlangs patent heeft aangevraagd voor een advertentie dienst. Deze koppelt online advertenties direct aan retail. Middels deze dienst is het mogelijk zijn om u met een gratis taxi thuis op te halen en naar de winkel te brengen. Zo dat u het product waarop u geklikt heeft in levenden lijve te zien krijgt. Ten slotte is het te verwachten dat de Google meer koop en betaalfunctionaliteiten zal inbouwen in haar bestaande platforms als Youtube, Android en Chromecast. 

Als u benieuwd bent naar wat de toekomst van online en zakendoen ons brengt, mist u dan niet het derde en tevens laatste stuk van deze serie over de toekomstige ontwikkelingen bij Google!

Gelijkaardige publicaties