Etnomarketing
Terug naar overzicht
blog

5 redenen die pleiten voor een betere samenwerking tussen marketing en IT

IT en marketing zouden samen een winnend team moeten vormen. Vooral omdat de samenwerking rendeert en uw onderneming voordelen oplevert. Hoe soepel verloopt de relatie tussen de afdelingen marketing en IT in uw bedrijf? Waarom die relatie rendeert en hoe het beter kan, leest u in dit blog.

Reden 1. Marketing investeert meer in IT

Opvallend, de marketingafdeling wordt de komende jaren een van de grootste investeerders in IT-capaciteit en programma’s. Analiste Laura McLellan van Gartner schrijft in haar treffende artikel zelfs dat marketing directeurs in 2017 meer zullen investeren in IT dan hun collega’s van de i IT zelf. Dit betekent niet dat marketing daarom het alleenrecht krijgt. Integendeel, om een 360 graden klantbeeld te krijgen en te behouden, dienen marketeers altijd samen te werken met IT om nieuwe tools en systemen aan te sluiten. 

Reden 2. CDO stippelt krachtiger beleid uit

In eerdere blogs leerde u al dat het succes van uw data strategie samenhangt met de persoon die deze strategie uitstippelt en leidt. Doet elke afdeling maar wat? Of is er een chief data officer (CDO) die tussen of boven afdelingen kan werken?

De CDO heeft baat bij een goede samenwerking tussen marketing en IT. Samenwerkingen met andere afdelingen zijn eveneens noodzakelijk, maar die laten we in deze blog even buiten beschouwing. Wanneer deze CDO kan rekenen op afdelingen die bereid zijn om samen te werken, dan bereikt hij zelf ook veel meer. Hij kan meteen ook beschouwd worden als een neutrale bemiddelaar tussen de afdelingen, die nog weleens kunnen bekvechten over waar de verantwoordelijkheid of fout ligt. 

Reden 3. Data zijn correcter

Een goed werkend IT-systeem is nodig om data correct en eenvoudig te verzamelen. Het kan best zijn dat u als marketingafdeling een heel populaire tool wilt gebruiken om beter inzicht te krijgen in de doelgroep, maar dient deze tool wel de doelstellingen van uw gehele organisatie? En hoe wordt de data uit deze tool weer gekoppeld aan andere klantgegevens om inzichten te krijgen?

In het verleden was er geen discussie over welke afdeling verantwoordelijk was voor de aankoop van informatietoepassingen; dat was IT. Waarom hun opgebouwde expertise niet gebruiken om de beste software voor uw organisatie te kopen of te huren? Hun passie is IT, waardoor ze vaak op de hoogte zijn van het bredere plaatje. En ze kunnen technische kenmerken en opties beter begrijpen en vergelijken. Gebruik hun kennis. Het zal u correctere data opleveren.

Reden 4. IT-toepassingen beter gelinkt

Correcte data en de analyse daarvan moeten snel beschikbaar zijn voor iedereen in het bedrijf. En dat is vaak niet het geval. Zeker niet wanneer afdelingen los van elkaar tools gebruiken. Het is essentieel om de IT-tools en de verschillende soorten software aan elkaar te koppelen, zoals het boekhoudsysteem, de CRM-database en marketingcampagnetools.
En wie blinkt hier uit in het leggen van koppelingen, het opzetten van automatische integraties op te zetten en in het opvolgen van updates? Natuurlijk, de IT-afdeling. Ga dus zeker voor de aankoop van een (cloud)pakket met hen samenzitten. Koop geen tools aan die niet te integreren zijn met andere systemen.

Reden 5. Hogere omzet, meer winst

De uitkomst van een betere samenwerking tussen afdelingen (en systemen) ligt voor de hand: correcte data, juiste conclusies en gerichte acties die bijdragen aan leadgeneratie, conversie en klanttevredenheid. Hieruit vloeien dan weer meer omzet en meer winst voort.

Conclusie: marketing zou IT veel meer op handen moeten dragen en moeten betrekken bij nieuwe investeringen. 
 

Gelijkaardige publicaties