5 tips om uw klanten te binden

Loyale klanten leveren uw bedrijf het meeste geld op. Klanten binden zou daarom een belangrijk deel van de bedrijfsvoering moeten zijn.

Op jacht naar nieuwe klanten doen bedrijven soms de meest uiteenlopende acties. Soms wordt er zoveel voordeel weggegeven dat het jaren duurt voordat de nieuwe klant aan de winst bijdraagt. Maar waarom investeren we niet meer tijd en geld in onze vaste klanten. Valt daar niet veel meer uit te halen?

Chapter 1

Publiek geheim

Het is een publiek geheim dat het overgrote deel van het marketingbudget wordt besteed aan het winnen van nieuwe klanten. Op zich een logische formule, de bestaande klanten zitten veilig en wel in de uw portefeuille, als u goede service levert verroeren die zich niet en kunt u al uw aandacht besteden aan het winnen van nieuwe zieltjes. Maar de wereld is veranderd. Het afpikken van klanten is niet langer onethisch en onder invloed van de recessie zijn consumenten eerder geneigd over te stappen naar een goedkopere concurrent. Er zijn dus meerdere redenen om uw vaste klant te pamperen.

Chapter 1

80/20 regel

Voor bijna elke kwestie geldt de 80/20 regel. In dit geval wil het zeggen dat 20% van uw klanten voor 80% van uw omzet zorgt. Deze 20% verdienen dus extra aandacht. Langzaam maar zeker begint men ook in marketingland het belang in te zien van de bestaande klant. Om extra omzet te genereren bij uw vaste klant hoeft u zich niet alleen te beperken tot het sparen van zegeltjes (hoewel dit aloude middel nog steeds zeer effectief is), hier zijn vijf tips om uw vaste klant nog beter aan u te binden.

Chapter 1

1. Contentmarketing

Door de digitalisering kijken consumenten tegenwoordig eerst op internet als ze iets nodig hebben. Zorg dus dat u zichtbaar bent en dat uw website de aandacht van uw klant behoudt. Hierdoor is het belang van contentmarketing een feit geworden. Contentmarketing zorgt ervoor dat u uw klant waardevolle informatie aanbiedt op uw website waardoor de klant wanneer hij daadwerkelijk iets nodig heeft ook als eerste aan u denkt.

Chapter 1

2. Uitstekende klantenservice

De klant heeft altijd gelijk. Ook als hij niet gelijk heeft. Wanneer u voldoende tijd en geld in de klachtenafhandeling steekt, gaat dat zich vanzelf uitbetalen.

Chapter 1

3. Community

Nog een stapje verder dan contentmarketing is het opzetten van een community. Hier wordt een (virtuele) ontmoetingsplaats voor uw klanten mee bedoeld. Het bedrijf Alex van Groningen is op deze wijze zelfs ingericht. In de community is er alle aandacht en tijd voor een specifieke groep klanten waardoor deze beter gebonden kunnen worden aan het bedrijf.

Chapter 1

4. Wees authentiek en oprecht

Iedereen maakt fouten en u ook. De moderne klant heeft liever dat u gewoon zegt dat u een vergissing, fout of blunder heeft gemaakt, dan dat u een gelikte brief stuurt met een hoop onzin er in. Wanneer u open bent over iets, ziet de klant u eerder als betrouwbaar. En stel ze direct op de hoogte wanneer er iets mis gaat.

Chapter 1

5. Informatiemanagement systeem over klanten

Wanneer u een goed inzicht hebt wat uw vaste klanten kopen, kunt u gerichter met acties, bijproducten of diversificaties proberen het omzetvolume omhoog te krijgen. Ken uw klant. Bij Albert Heijn doen ze het heel professioneel, via de bonuskaart. Appie weet precies wat u koopt en kan daarom heel gericht acties ondernemen. Het leuke is dat mensen tegenwoordig heel graag persoonlijke informatie (Facebook, Twitter) weggeven waardoor u veel over uw vaste klanten te weten kunt komen. 

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

B2B e-commerce gamechanger

Mis geen omzet meer in het weekend en in de avonduren

Uw bedrijf slim financieren?

Alle mogelijkheden rondom alternatieve financiering

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.