Artikel
Geschreven door Susanne Klawer
Posted on 19-07-2013

5 tips om wanbetaling te voorkomen

262 keer gelezen

“Maar er stond een grote auto voor de deur…” Te veel bedrijven hebben te maken met ernstige wanbetalers. Wanbetaling belemmert een bedrijf in zijn groei en is een gevaar voor de continuïteit. Hoe voorkomt u wanbetaling? Vijf tips.

Bedrijven lopen vaak grote risico’s bij het zakendoen, juist ook bij bestaande klanten en leveranciers. Stelt u zich voor: u doet al jaren zaken met een klant. Nooit problemen gehad of vermoedens dat het slecht ging. Niets aan de hand, zou u zeggen…Totdat de betalingen ineens uitblijven. Uw klant blijkt failliet en u zit met een serieuze schadepost. Vijf jaar voor niets gewerkt. En dat terwijl u vooraf had kunnen weten dat dit ging gebeuren. Bezuinigen op informatie kan zo een duur grapje worden. Vertrouwen is goed maar controle is beter.

Tip 1: Screen nieuwe klanten

Bedrijfsinformatie maakt inzichtelijk tot welk bedrag het verantwoord is om op rekening te leveren. Als het niet meer verantwoord is om dat te doen, doe dan prepaid zaken of vraag om een gedeeltelijke vooruitbetaling om uw risico’s te beperken. Monitor ook bestaande klanten. Zo kunt u tijdig actie ondernemen als er zich problemen voordoen. U krijgt dan automatisch bericht als er relevante ontwikkelingen zijn. Zo voorkomt u verrassingen met niet of slecht betalende klanten.

Tip 2: Leg afspraken vast

Maak de betaling, de betalingstermijn en de wijze van factureren onderdeel van het gesprek met uw klant en leg het vast in uw algemene voorwaarden. De betalingstermijn is een belangrijk deel van uw kosten en dus ook van de prijs van uw product. Helderheid en bekendheid met alle afspraken van de overeenkomst zijn een echte must. Voorkom dat een klant twee maanden na levering aan u meldt: “Wij hanteren altijd een betaaltermijn van 60 dagen!”

Tip 3: Voorbeeldgedrag

Zorg dat er niets is aan te merken op uw product, uw service én uw factuur. En uiteraard geldt dit ook voor het tijdstip waarop u zelf uw rekeningen betaalt. Zo geeft u het goede voorbeeld.

Tip 4: Stuur zo snel mogelijk uw factuur

Deal afgerond? Stuur de factuur zo snel mogelijk. Door heldere communicatie over uw factuur ziet uw klant dat u betalingen serieus neemt en staat u bovendien nog vers in het geheugen gegrift.

Tip 5: Stuur aanmaningen

Als de klant zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, zorg dan direct voor opvolging. Stuur binnen één week een aanmaning.
En tot slot, als bonus tip: geef een compliment als het wel goed gaat. Laat uw klant merken dat u goed gedrag waardeert.