Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

5 tips over de inzet van Big Data voor PR

Met de toegang tot Big Data kunnen PR professionals informatie die (online) is verworven, slim bewerken om hiermee publiciteit te genereren. Zo genereert u een verhaal dat is gebaseerd op échte data. Op deze manier wordt data als PR-instrument gebruikt om trends te signaleren, aan te duiden én uw eigen boodschap te ondersteunen.

Versterk je imago als autoriteit

Beschikt uw organisatie over grote hoeveelheden data? Maar hebt u het idee dat er weinig mee wordt gedaan? Doodzonde. Waarom zou u niet die extra stap nemen om de kennis die in de organisatie zit te verpakken in data met een betekenisvolle boodschap?

Bedrijfsdata en data van de gebruiker zelf kunnen na analyse een interessant verhaal worden. Hiermee genereert u publiciteit. Het maakt u namelijk een interessante bron voor de journalist, die vandaag de dag vanwege bezuinigingen op de eigen redactie, steeds meer op zoek is naar relevante content.

Vijf tips voor een data driven PR strategie:

1. Become an expert

Specialiseer in thema’s! Hoe specifieker u de focus kunt leggen op dat ene ding waar u met uw data net iets meer van afweet dan anderen, hoe groter de kans dat uw onderwerp wordt overgenomen door journalisten en op de media-agenda komt. Langzaam maar zeker zult u ook de journalisten leren kennen die in uw vakgebied gespecialiseerd zijn. Als u de journalisten kent, en de journalisten u, schakelt dit gemakkelijker. Ga eens samen lunchen en bespreek met wat voor informatie of onderzoeken u de journalist nog meer van dienst zou kunnen zijn.

2. Focus, focus, focus

De vraag naar bepaalde data moet inhoudelijk zo nauwkeurig mogelijk gedefinieerd worden. Dit is voor u zelf van belang, zodat u weet wat u gaat onderzoeken en welke data u daarvoor gaat verzamelen. Ook wilt u niet met eindeloos grote zware Excel sheets overladen worden waardoor u door de bomen het bos niet meer ziet. Dit geldt ook voor de media.

3. Snelheid in de aanlevering van data

Een belangrijke voorwaarde voor succes is een snelle levering van data, omdat de actualiteit daar nu eenmaal om vraagt. Dit vraagt om flexibiliteit en een intensieve samenwerking met de data analist. Op het moment dat u een week moet wachten tot u de juiste cijfers binnen hebt, bent u uw journalist kwijt, en word u zeer waarschijnlijk in de toekomst niet meer gevraagd. Leg dit uit aan de data analist!

4. In één oogopslag te duiden

De data moeten begrijpelijk, netjes en overzichtelijk in goed leesbare en het liefst nog in mooi opgemaakte tabellen en grafieken worden verwerkt. Dit maakt het voor u zelf begrijpelijk, en dus ook voor de journalist. Het liefst wilt u in één oogopslag zien wat de conclusies zijn uit het onderzoek of wat de trendontwikkeling is.

5. Wees geen eendagsvlieg

Ontwikkel een data driven PR strategie. Door dit gestructureerd aan te pakken voorkomt u dat u een eendagsvlieg wordt. Eenmalige onderzoeken en polls bij een te kleine doelgroep zorgen misschien één keer voor publiciteit, maar dragen niet bij aan uw imago als autoriteit in de branche.

En, last but not least, volg de media op de voet en probeer met uw onderzoeken in te spelen op de actualiteit. Ook onderzoeken rondom feest- eb themadagen of bijzondere evenementen doen het altijd goed!

Succes!

Gelijkaardige publicaties