Vallen en opstaan
Terug naar overzicht
blog

5 trends voor snelle groeiers

Donderdag 14 november jongstleden is het officieel bevestigd door het CBS: als een van de laatste Europese landen heeft Nederland de recessie achter zich gelaten. Een jaar lang bleven we worstelen tegen het recessiespook maar nu is het dan zover: we groeien weer!

Gefeliciteerd, u hebt de recessie doorstaan! Nu gebleken is dat uw bedrijf recessieproof is, is de volgende uitdaging om sneller te groeien dan de rest. Hoe pakt u dit aan? 5 trends om bij de nieuwe groei aan te haken:

1. De online markt blijft groeien

De online markt heeft gedurende de recessie een enorme groei doorgemaakt. Fysieke winkels leggen het af tegen de internetshops en moeten zich opnieuw gaan uitvinden. Voor bedrijven is aanwezigheid op internet onontbeerlijk en niet meer weg te denken. Nieuwe marketingtools zorgen ervoor dat het gevecht om vindbaarheid een nieuwe dimensie ingaat. Online marketing wordt steeds belangrijker en u doet er goed aan deze ontwikkelingen op de voet te volgen. De enorme potentie van internet is een kans, maar ook een gevaar voor wie niet meekomt.

2. Investeer in relaties

Lange termijnrelaties zijn belangrijk. Mensen doen zaken met mensen. Door de opkomst van internet is een concurrent met lagere prijzen snel gevonden, maar de persoonlijke touch is voor veel mensen toch nog steeds doorslaggevend bij het zakendoen. De recessie heeft de waarde aangetoond van vaste klanten. Bedrijven investeerden miljoenen op jacht naar nieuwe klanten maar door de bestaande klanten te vergeten kan de gewonnen omzet er aan de achterkant weer net zo gemakkelijk verdwijnen.

3. Transparantie is belangrijk

We leven in een reality-wereld. Alles komt in de openheid. Authenticiteit is weer belangrijk. Mensen willen niet langer voor de gek gehouden worden. Daarop is ook de opkomst van content marketing gestoeld. In plaats van de agressieve voet-tussen-de-deur-verkooptechniek gaan bedrijven juist informatie en hulp aanbieden op hun website. Het is het nieuwe marketing, waarbij je je doelgroep op een andere wijze benadert dan voorheen. Het doel is om nieuwe klanten naar je toe te trekken in plaats van hen te benaderen met traditionele outbound marketing methodes als advertenties of marketingcampagnes via gekochte e-maillijsten. Je richt je op je doelgroep met kwalitatieve doelgerichte content waardoor je prospects ‘vanzelf’ naar je bedrijf toe trekt.

4. Sociale media

De sociale media zijn niet meer weg te denken in onze huidige samenleving. U kunt het overdreven vinden, al dat getwitter en ge’like’ op Facebook en LinkedIn maar het heeft wel degelijk een functie. Los van de zichtbaarheid die het uw bedrijf oplevert, is de enorme informatiestroom die dit oplevert misschien wel de belangrijkste winst voor het bedrijfsleven (#septemberbigdatamaand). Wie twittert geeft heel veel informatie weg over zijn voorkeuren en interesses. Facebook is al niet anders.

5. Blijf mee veranderen

Agility wordt het ook wel genoemd. Behendigheid. De continu veranderende omgeving vereist een nieuwe aanpak. Geen 9 tot 5 mentaliteit meer, maar voortdurend inspringen op nieuwe ontwikkelingen. Ook hier komen de sociale media goed van pas. U kunt daar namelijk goed luisteren naar uw doelgroep en uitvinden wat zij belangrijk vindt. Trends aan zien komen in plaats van trends volgen. U kunt sneller groeien dan de rest door steeds weer op nieuwe ontwikkelingen in te springen.

Hebt u meer tips om als bedrijf bij de groei aan te haken? Laat het ons weten. We kunnen er dan een blog aan wijden of er op een andere manier aandacht aan besteden.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties