Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

70% Nederlandse groothandels verwacht dit jaar economische groei

Sector verhoogt budget voor marketing en wil dit jaar nog extra personeel aantrekken

Amsterdam, 22 juli 2014. Bedrijfsinformatiespecialist Graydon deed een grootschalig sales- en marketingonderzoek naar de groothandelssector in de Benelux. Daaruit blijkt dat de groothandels vandaag de toekomst positief tegemoet zien. 60% van hen ervaart de markt als positief, 70% verwacht economische groei en 62% van de groothandels wil zich meer internationaal gaan profileren. Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van 2013. 

130 groothandels onder de loep genomen

Aan het grootschalig sales- en marketing van Graydon namen 130 groothandels deel. Zij gaven belangrijke inzichten op het vlak van markt- en sectorontwikkelingen.

Een eerste belangrijke conclusie is dat het best wel goed gaat met de sector van de groothandel in Nederland. “60% van de respondenten ervaart de markt vandaag als positief”, zegt Mark Beekman, Marketing Director bij Graydon. “Dat is, na de moeilijke economische tijden van de afgelopen jaren, een goed signaal. Maar tegelijkertijd ook een verrassend signaal: uit ons onderzoek van 2013, dus nog maar een jaar geleden, bleek immers dat toen slechts 35% van de groothandels de markt als positief ervoer.”

Positief over de toekomst 

De Nederlandse bedrijven verwachten dit jaar ook een flinke omzetstijging. Bijna 70% van de deelnemers aan het onderzoek verwacht een stijging van tussen de 1 en de 20%. 3% van de groothandels verwacht zelfs een omzetstijging van meer dan 20%.
“Dit zijn zeer positieve signalen”, zegt Mark Beekman. “Ook de toenemende internationalisering van de economie schrikt de groothandels niet langer af. Zo ziet 62% van de ondervraagden kansen om zich meer te gaan profileren in het buitenland.”

Meer personeel, meer marketingmiddelen 

De positieve tendens in de groothandelssector lijkt ook zijn impact te gaan hebben op de tewerkstelling. Zo geeft 30% van de ondervraagden aan te gaan investeren in meer personeel. 78% van de Nederlandse bedrijven heeft ook veranderingen doorgevoerd in het marketing- en salesbeleid. Bij 40% van hen heeft dit geleid tot een toename van het budget voor marketing. “Vooral online marketing, e-mailmarketing en het organiseren van evenementen blijken hierbij steeds meer in trek”, besluit Mark Beekman. Wilt u inzage in het onderzoek? U kunt het hier gratis downloaden.  

Over Graydon

Graydon biedt informatieoplossingen op het gebied van Credit Management, Risk & Compliance en Marketing Informatie. Met deze diensten helpt Graydon bedrijven toegang te verkrijgen tot kapitaal, kennis op te bouwen ter versteviging van hun concurrentiepositie en te voldoen aan de groeiende vraag naar transparantie. Graydon bouwt op een netwerk van 130 internationale databases in 100 landen met hierin informatie over meer dan 90 miljoen bedrijven. Al meer dan 125 jaar verwerken Graydon’s informatiespecialisten de up-to-date financiële, commerciële en transactiegerelateerde bedrijfsinformatie tot innovatie en betrouwbare informatieoplossingen.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Tamara Biemans:
Internationale Communicatie en PR Manager Graydon
Email : t.biemans@graydon.nl
Telefoonnummer: +31 (0)20-567 9755

Gelijkaardige publicaties