Accounting as a service: de kansen van prescriptive analytics voor accountants
Terug naar overzicht
blog

Accounting as a service: de kansen van prescriptive analytics voor accountants

Software eet de wereld op, voorspelde de Amerikaanse investeerder Marc Andreessen al in 2011. Oftewel, alles wordt geautomatiseerd. Trendwatcher Sander Duivestein sprak eerder over Digitaal Darwinisme: bedrijven zullen zich moeten aanpassen aan de technologische ontwikkelingen of ze zullen verdwijnen. Dit lijkt ook steeds meer te gelden voor accountants. Zij zullen hun meerwaarde op het gebied van advies en innovatie moeten bewijzen, voordat een deel van hun werkzaamheden volledig wordt overgenomen door computers.

Bestaansrecht bewijzen

Eerder beschreven we op ons blog hoe digitalisering de accountant in een nieuwe rol duwt. Het eerste accountantskantoor dat aanbiedt om de belastingaangiften, de jaarrekening en de salarisstroken gratis te verzorgen, is al opgedoken. De traditionele rol van de accountant als verwerker van financiële gegevens lijkt binnenkort te zijn uitgespeeld. De focus verplaatst zich van werkzaamheden die gebaseerd zijn op behaalde resultaten, zoals het opmaken van een jaarrekening, naar voorspelbaarheid en toekomstige resultaten.

De ‘nieuwe accountant’ kan zijn bestaansrecht bewijzen door zijn klanten op allerlei dimensies van het ondernemerschap te helpen. Niet meer enkel als samensteller van de jaarrekening, maar eerder als financieel regisseur of data-analist die de ondernemer proactief assisteert. Bijvoorbeeld in het behalen van omzetdoelstellingen.

De winst van prescriptive analytics

Om relevante, door data gedreven inzichten te kunnen aanbieden, zullen accountants moeten gaan inzetten op predictive analytics (het analyseren van data met voorspellende waarde), maar liever nog op prescriptive analytics. Niet zozeer: wat kan een klant in de toekomst verwachten? Maar eerder: hoe kan een klant deze voorspellende informatie benutten? Met welke concrete acties kan hij zijn (omzet)doelstellingen behalen?

Door middel van Big Data en eigen data van de accountant, kunnen bedrijfsinformatiespecialisten accountants helpen slimme inzichten te genereren. Deze inzichten stellen accountants in staat hun klanten te helpen om processen te optimaliseren en de winst te verhogen. Een ander voorbeeld is robotic accounting, waarbij steeds meer handelingen van de accountant door software worden overgenomen. Hierdoor krijgt de accountant zijn handen vrij voor andere zaken, zoals het assisteren van de klant bij het nemen van goed gefundeerde beslissingen.

Door data gedreven inzichten

Om in het digitale tijdperk te kunnen overleven, zal de accountant moeten veranderen. De boekhouding zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk worden geautomatiseerd, maar specialistisch advies blijft nog altijd mensenwerk. En daar liggen kansen. Welke klanten verdienen de meeste aandacht? Welke bedrijfsprocessen kunnen efficiënter? Waar liggen kansen en groeimogelijkheden? Accountants die erin slagen hun klanten te adviseren en een aantoonbaar aandeel kunnen leveren in het behalen van de doelstellingen van een onderneming, maken zichzelf onmisbaar.

Meer weten? 

Meer weten over trends en ontwikkelingen binnen de accountancysector? Download het volledige sectorrapport Graydon Data Insights Accountancy 2017.

Gelijkaardige publicaties