Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

B2B Lead Generatie: trends in 2014

De infographic die ik vandaag met u deel biedt enkele interessante inzichten. Genoeg leads genereren blijft blijkbaar de topprioriteit voor B2B marketeers.

Dit komt nog vóór het genereren van kwalitatief goede leads (of ten minste het verbeteren van de kwaliteit van leads), waarschijnlijk ten gevolge van de druk voor marketeers om hun ROI aan te tonen. Toch is de kwaliteit van leads voor uw bedrijf uiteindelijk ook ontzettend belangrijk.


De druk voor de CMO om het financiële nut van zijn werk en zijn afdeling aan te tonen ligt dus nog steeds hoog, zoals u al kon lezen in dit eerdere artikel over de positie van de CMO. Op de lange termijn is de kwaliteit van uw marketing echter van meer afhankelijk dan met ROI of ROMI aan te tonen is en draagt een sterke lange termijn marketing strategie ook financieel meer bij aan het bedrijf.

In het artikel van vandaag bespreek ik enkele trends die we de afgelopen jaren hebben gezien en voorspellingen over B2B marketing in 2014 aan de hand van een infographic. Deze infographic is samengesteld door placester.com op basis van vijf verschillende grote onderzoeken onder B2B marketeers en CMO's.

Trends in B2B marketing

In een eerder artikel kon u al de resultaten lezen van het B2B marketing benchmark report van Optify, dat enkele belangrijke trends laat zien in B2B marketing voor wat betreft het online gedeelte. De hoofd uitkomst van dit rapport was dat de eigen website, Google search en e-mail marketing de belangrijkste bronnen voor leads waren. Dat betekent dat een goede SEO-geoptimaliseerde website en het opbouwen en effectief gebruiken van een e-mail database de hoofdpunten van uw online strategie zouden moeten zijn.

Daarnaast bleek uit het rapport dat social media relatief weinig bijdroeg aan de totale aantallen leads die gegenereerd werden door marketeers in het B2B segment. Een belangrijke opmerking in dit verband is dat de kracht van sociale media waarschijnlijk nog niet volledig benut wordt door marketeers wereldwijd.

Infographic B2B Marketing trends 2014

In de infographic die ik vandaag met u deel zien we eigenlijk vergelijkbare patronen. Wat verschilt van het rapport van Optify is dat hier ook meer traditionele vormen van marketing zijn meegenomen in de vergelijking, waarbij opvalt dat outbound sales activiteiten en ook evenementen marketing veel meer effect sorteren dan online lead generatie. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat outbound sales activiteiten - de naam zegt het al - een ruimte innemen in het continuüm tussen marketing en sales, dat wat mij betreft meer bij de sales-kant hoort.

Wat zijn leads en hoe doet u aan online leadgeneratie, een van de online marketing b2b trends

Opvallende resultaten

Voor bovenstaande infographic is informatie uit vijf verschillende trend rapporten en onderzoek gecompileerd: de bronnen staan onderaan vermeld. Er staan enkele opvallende resultaten bij, welke ik hieronder graag uitlicht:

Outbound sales activiteiten buiten beschouwing latende, zien we dat evenementen zoals conferenties en executive events de meeste leads genereren. Dit betekent dat evenementen marketing in 2014 zeker extra aandacht verdient.

  • De eigen website, Google search; content en blogs staan nog steeds hoog in de lijsten van effectieve lead generatie. Een goede SEO-strategie is ook in 2014 van groot belang. Bedenkt u hierbij dat de bekendheid van uw merknaam ook erg belangrijk is, aangezien een groot gedeelte van het verkeer dat via search binnenkomt gerelateerd is aan specifieke zoekopdrachten waarbij de bedrijfsnaam genoemd wordt.
  • Sociale media verzorgen vrij weinig leads: in de barometer hangen ze zo'n beetje onderaan, maar hetzelfde geldt voor online advertenties én advertenties in gedrukte media. 
  • Binnen de sociale media levert Linkedin de meeste leads, op de voet gevolgd door Facebook. Twitter blijkt hier van de 'grote drie' de zwakste tool voor B2B lead generatie te zijn, waar in het rapport van Optify blijkt dat Twitter de overige sociale media ver voorbijstreeft. Dit is een vreemde discrepantie.
  • Google+ staat vrij laag in het overzicht, maar het is nog altijd onduidelijk hoe sterk het delen van content op Google+ de SEO van uw website versterkt. Binnenkort hier op het blog van Graydon meer over dit onderwerp.
  • 49% van de marketeers geeft aan sterk te investeren in mobiele marketing voor B2B leads. Dit is een trend die we over de gehele breedte van marketing zien en blijkbaar vloeit dit nu langzaamaan over in het B2B segment.


Wat zijn de trends die u als marketeer of CMO ziet in B2B marketing? Mist er nog iets in dit overzicht? Ik hoor graag van u!

Gelijkaardige publicaties