B2B marketing: ijzersterke targetgroup dankzij big data

Onderstaande stappenplan maakt duidelijk hoe u big data omzet naar smart data.

Big data is vandaag dé talk of the town in de wereld van de B2B marketing. Maar meer nog dan erover praten, moeten bedrijven er nu ook effectief mee aan de slag. Door big data om te zetten naar smart data kunt u het verschil maken met uw concurrenten. U zult een hogere gemiddelde klantwaarde krijgen, een hogere conversie en minder marketingkosten. Dan rest enkel nog de vraag: hoe begint u hieraan? Onderstaande stappenplan maakt duidelijk hoe u big data omzet naar smart data.

Wist u dat er nu zo’n 97 zettabytes in de wereld is (2022). Voor bedrijven draait het allemaal om het op basis van de gigantische hoeveelheid gegevens die ons omringen, ook echt nieuwe inzichten te creëren die u als marketeer in staat stellen om betere beslissingen te nemen. 

Maar hoe begint u hieraan? In 5 stappen zet u big data om in smart data dat u kunt integreren in uw B2B marketing- en salesbeleid. En dit met maar één doel: met uw bedrijf een competitief voordeel behalen op uw concurrenten.

Chapter 1

Gigantische data-explosie

Eerst nog dit: de explosie van big data is gigantisch. De winst van de wereldwijde big data industrie werd in 2021 geschat op 162.6 miljard US Dollars. Bovendien wordt er verwacht dat de teller in 2026 op 273.4 miljard US Dollars zal staan.

Maar hoe zorgt u ervoor dat u met uw onderneming een deeltje van dat mooie bedrag binnenhaalt?

De moderne marketeer integreert smart data in zijn processen. Dit kunt u in 5 stappen doen om van big data naar smart data te gaan in B2B marketing.

Chapter 1

1. Breng structuur in uw B2B klantendatabase

Het vertrekpunt voor een sterke prospect database, is een keurig onderhouden eigen, bestaande klantendatabase. Voordat u big data kunt integreren in uw eigen systemen om er zo smart data van te maken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw eigen B2B klantendatabase heel goed gestructureerd is. De bestaande databank moet worden opgedeeld op basis van kenmerken als: 

  • Oprichtingsdatum
  • Sector
  • Regio
  • Omvang van bedrijf in FTE
  • Omzet
  • Producten
Heeft u veel verouderde data in uw klantendatabase? Met een Data Clean van GraydonCreditsafe verschoont en herstelt u uw klantenbestand, zodat u weer datagedreven beslissingen kunt maken.
Chapter 1

2. Bepaal het DNA-profiel van uw beste klanten

Op basis van uw goed gestructureerde database, kunt u nu een analyse maken van al uw klanten. Koppel eigen gegevens uit uw databank aan marktgegevens, zoals studies over welke sectoren en/of welke regio’s het beter doen dan andere. Op die manier stelt u een DNA-profiel op van al uw klanten. U kunt perfect in kaart brengen wat de kenmerken zijn van uw beste klanten en wat de kenmerken zijn van uw minder goede klanten.

Chapter 1

3. Koppel beste klanten aan big data

De profielen van uw meest waardevolle klanten koppelt u aan een grote ongestructureerde database, de big data databank. In deze data zit alle mogelijke data, die terug te vinden is op alle mogelijke websites (big data). Nu gaat u opzoek naar gemeenschappelijke woorden of kenmerken op de websites van uw meest waardevolle klanten. Die zoektocht levert u heel wat op. U zult gemeenschappelijke delers tussen uw meest waardevolle klanten vinden.

U merkt bijvoorbeeld op de websites van uw beste klanten dat er veel variaties van ‘innovatie’ terugkomen zoals: ’innovatie in IT’, ‘innovatie in data’, ‘innovatie in groothandel’, ‘moderne technologie’, ‘automatisering’, ‘supply chain management’ en noem maar op. Wat u daaruit zou kunnen concluderen is dat uw beste klanten veel meer investeren in innovatie / technologie dan vergelijkbare andere bedrijven in hetzelfde segment.

Chapter 1

4. Zoek look-a-likes van uw ideale klant

In stap 3 heeft u een ‘ideaal DNA-profiel’ van uw bestaande klanten in kaart gebracht, hier bent u het meest succesvol. U heeft ‘smart data’ gecreëerd! Die toonde u bijvoorbeeld aan welke kenmerken uw beste klanten hebben, ze hebben namelijk iets over innovatie of technologie op hun website staan. Dat wist u voordien nog niet.

Met deze kennis gaat u in uw eigen databank op zoek naar look-a-likes van deze bedrijven, die op dit ogenblik nog geen klant zijn. We zoeken met andere woorden naar bedrijven die volgende kenmerken hebben:

  • Ze zijn gericht op innovatie (Big data research)
  • Ze beschikken over hetzelfde DNA profiel als onze uw klanten (uw eigen database)
Van dit type bedrijven weten we immers dat ze mogelijk wel gebruik kunnen maken van onze diensten, want hun concullega’s/branchegenoten zijn al klant bij ons.
Chapter 1

5. Voer effectievere campagnes uit op een ijzersterke doelgroep

Door de koppeling tussen eigen data en big data, bent u uiteindelijk tot een ijzersterke doelgroep gekomen. Bij uw volgende marketingactie kunt u gericht te werk gaan, in plaats van uw campagne op jan en alleman te richten. Nee, we richten onze pijlen echt op bedrijven waarvan we weten dat ze veel gelijkenissen hebben met onze beste klanten. 

Doordat u uw beste klanten heel goed kent, weet u bovendien ook perfect waar zij nood aan hebben. U weet wat er leeft in hun sector. U kunt daarom de look-a-likes heel specifiek benaderen met uw marketing- en salesacties. Het voordeel is met andere woorden dubbel: u richt uw pijlen niet enkel op een zeer fijn afgebakende doelgroep, u kunt deze doelgroep ook heel specifieke oplossingen aanbieden. 

Met de Klant-Markt-Anlayse van GraydonCreditsafe wordt er voor u in kaart gebracht wat uw ideale klanten zijn en waar u dus het meeste groeipotentieel heeft. 

Chapter 1

Smart data optimaliseert klantwaarde, conversies, kosten en sales

Het resultaat van deze werkwijze via smart data laat zich direct voelen. Ook binnen GraydonCreditsafe hebben wij dit positieve effect ervaren. Sinds we big data hebben geïntegreerd in onze marketingaanpak, hebben we een hogere gemiddelde klantwaarde. We merken een stijging in klantwaarde, hogere conversie en gedaalde marketingkosten.

Daarenboven merken we dat we onze salescollega’s elke dag opnieuw de beste ondersteuning kunnen bieden. Zij zien hun harde inspanningen namelijk vertaald in meer en betere deals. En gelukkige salescollega’s, dat is toch het mooiste wat je als marketeer kunt wensen?

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Zo analyseert en voorspelt u klantgedrag

In 10 stappen naar klantsegmentatie.

Stappenplan leadgeneratie

Big data omzetten naar smart data voor leadgeneratie doeleinde.

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.