Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Balanceren tussen innoveren en risicomanagement: drie succesverhalen

Nederland moet dé plek worden om te innoveren, vindt de overheid. Toch is ons land dit jaar een plek gedaald op de innovatielijst van EU-lidstaten. Nederlandse bedrijven willen wel innoveren, maar durven geen risico te nemen. Zonde, vindt Philips-topman Frans van Houten. “Als we in de haven blijven en niet uitvaren, komen we nooit ergens,” stelde de topman vorig jaar in een toespraak.

Dus laten we met onze zeilboot op zoek gaan naar de wind.” Meevaren? Ter inspiratie drie succesverhalen van innovatieve koplopers met lef.

Patentkampioen Philips

Anton Philips bracht eigenhandig 50.000 lampen naar de tsaar in Sint Petersburg en zorgde daarmee voor de doorbraak van de onderneming. Tal van baanbrekende innovaties volgden; van televisies en scheerapparaten tot medische apparatuur en halfgeleiders. Hoewel niet kan worden ontkend dat Philips ook kansen heeft gemist, leverde de ruime portefeuille met patenten het bedrijf de bijnaam ‘patentkampioen’ op. Uit cijfers van het NL Octrooicentrum bleek eerder dat Philips verantwoordelijk is voor zo’n 30% van de Nederlandse octrooiaanvragen. Volgens Van Houten vindt innovatie bij Philips niet alleen op productniveau plaats, maar ook in het businessmodel. Via een speciale website worden innovators met goede ideeën uitgenodigd om de samenwerking aan te gaan met de experts van Philips.

Groeigigant Nespresso

Dankzij een ijzersterke marktpositionering wist Nespresso in tien jaar uit te groeien van koffiebedrijf met een klein marktaandeel naar wereldmarktleider met een jaaromzet van ongeveer 2,5 miljard euro. Het is het onwaarschijnlijke succesverhaal van de Nederlandse marketeer Henk Kwakman, die uitgebreid kwalitatief marktonderzoek aan de basis legde van het succes van het koffiemerk. Hij werd naar eigen zeggen voor gek verklaard toen hij stelde de omzet van Nespresso te kunnen vertienvoudigen, maar bleef vastberaden. In een interview in Management Scope benoemde Kwakman onlangs de belangrijkste lessen van zijn succesverhaal: baseer niet al je acties op je P&L, durf creativiteit in huis te halen en wees ambitieus om collega’s te overtuigen van je opvattingen.

No-nonsense Marktplaats

Wie gebruikte spullen wil verkopen, gaat naar Marktplaats. Dagelijks weten ruim 1,3 miljoen bezoekers de populaire website te vinden. In de tijd dat adverteren nog gratis was en de website nauwelijks iets opleverde, kocht kringloopketen Het Goed de website voor 600.000 gulden. Een risico, waar mede-eigenaar Bob Crébas naar eigen zeggen nachten van wakker heeft gelegen. Toen de eigenaren in 2001 besloten om 6 euro te vragen voor advertenties met een waarde van meer dan 200 euro, was het even spannend. Het aantal adverteerders daalde aanvankelijk met 15%. Maar dankzij de strenge kostenbeheersing en de onveranderde no-nonsense formule (snel en overzichtelijk) bleef Marktplaats groeien. De verkoop leverde Het Goed uiteindelijk 224,5 miljoen euro op, waarvan 78 miljoen voor de eigenaren.

Risicomanagement

Een slimme ondernemer weet de juiste balans te vinden tussen risico’s beheersen en kansen grijpen. Maar soms is ondernemen vooral durven. De gemene deler van de drie koplopers in deze blog? Een rotsvast vertrouwen in hun onderneming, een onmiskenbare passie voor innovatie en een gezonde dosis lef.

Gelijkaardige publicaties