Artikel
Geschreven door Eveline aan de Wiel
Posted on 19-06-2014

Bedrijfsfraude voorkomen door sturen op vertrouwen

351 keer gelezen

Interne fraude kost bedrijven wereldwijd jaarlijks 5% van hun omzet, een kostenpost van bijna 3,7 biljoen dollar. Dat blijkt uit onderzoek van de Association of Certified Fraud Examiners (ACFE).

Financiële dienstverleners, banken, overheidsinstellingen en productiebedrijven krijgen het vaakst te maken met fraude van medewerkers. Hoe verkleint u het risico op bedrijfsfraude?

Bedrijfsfraude wereldwijd probleem

Beroepsmatige fraude blijft een groot risico voor ondernemingen over de hele wereld. Dat concludeert de ACFE op basis van haar 2014 Global Fraud Study. De gemiddelde kosten van beroepsmatige fraude bedragen 145.000 dollar. In één op de vijf gevallen bedraagt de kostenpost zelfs meer dan een miljoen dollar. Gemiddeld wordt fraude na 18 maanden ontdekt, meestal na een tip van een werknemer. De meest voorkomende vorm van bedrijfsfraude is diefstal van bedrijfsactiva (85 procent), gevolgd door corruptie en frauduleuze financiële verslaggeving. In de meeste gevallen (82 procent) is de fraudeur niet eerder veroordeeld of gewaarschuwd voor frauduleuze handelingen. Dat maakt een achtergrondcheck van nieuwe werknemers volgens de ACFE onvoldoende effectief in het voorspellen van frauduleus gedrag.

Beroepsmatige fraude blijft een groot risico voor ondernemingen over de hele wereld.>

Het gevaar van zonnekoninggedrag

De meeste fraudeurs werken al enige jaren voor een werkgever voordat zij frauduleuze handelingen begaan. Hoe kunt u als ondernemer voorkomen dat uw personeel in de fout gaat en uw bedrijf reputatieschade en een flinke kostenpost oplevert? Hoogleraar Corporate finance Kees Cools deed onderzoek naar 25 omvangrijke financiële schandalen tussen 1997 en 2004 en deed een opvallende ontdekking. Financiële fraude wordt doorgaans niet veroorzaakt door gebrekkig toezicht van accountants of commissarissen, maar door onrealistische groeidoelstellingen, riante bonussen en ‘zonnekoninggedrag’ van bestuurders. Prestatiebeloning is volgens Cools eerder de oorzaak van het probleem dan de oplossing.

Bedrijfscultuur gebaseerd op vertrouwen

Maar als een verscherping van regelgeving en toezicht bedrijfsfraude niet kan voorkomen, wat helpt dan wel? Cools adviseert ondernemers te bouwen aan een sterke bedrijfscultuur waarin vertrouwen en beslissingsvrijheid centraal staan. Dit zou de motivatie, productiviteit en betrouwbaarheid van werknemers vergroten. In een eerder blog schreef ik over het belang van een heldere gedragscode, met als één van de belangrijkste voorwaarden een open bedrijfscultuur waarin medewerkers elkaar kunnen aanspreken op het eigen handelen. In een ideale situatie is risicomanagement verweven in de bedrijfscultuur op ieder niveau van de organisatie.