Bedrijfswaarde is niet hetzelfde als overnameprijs

De bedrijfswaarde berekenen is een goede manier om in te schatten wat een bedrijf waard is. Dit is niet hetzelfde als de uiteindelijke prijs bij een mogelijke overname.

Wilt u een bedrijf kopen of verkopen, dan dient u de juiste waarde van het bedrijf te bepalen. Maar let op: de waarde van een bedrijf is nog niet hetzelfde als de verkoopprijs. Tussen beide termen is er een belangrijk verschil.

Chapter 1

Bereken de correcte waarde van een bedrijf

De correcte waarde van een bedrijf bepalen, is cruciaal bij een verkoop. Hier zijn verschillende berekeningsmethodes voor, waardoor kan worden gediscussieerd over de bedrijfswaarde. U zult met de verkoper moeten afspreken welke methode jullie gebruiken. Vertrouw hierbij niet alleen op de cijfers die de tegenpartij u voorlegt. Raadpleeg, bij een gespecialiseerd bureau voor bedrijfsinformatie, de meest recente bedrijfsgegevens. Zij combineren en analyseren de meest uiteenlopende bronnen om u een compleet en actueel beeld van een bedrijf voor te schotelen.

Chapter 1

3 methodes om bedrijfswaarde te berekenen

De intrinsieke waarde-methode

In deze methode worden alle balansposten van de jaarrekening omgerekend naar hun actuele waarde. Zo krijgt u het werkelijke eigen vermogen. De waarde van een bedrijfspand is dan gelijk aan de waarde die de markt ervoor zou betalen en niet wat de oorspronkelijke aankoopwaarde was min afschrijvingen.

De rentabiliteitsmethode

Hierbij wordt uitgegaan van de winsten of verliezen in de afgelopen boekjaren. Vervolgens wordt er gezocht naar een representatief winstniveau, wat een correctie is op de werkelijk behaalde winst. Deze was namelijk vertekend door subsidies, huurprijzen, loon van de bedrijfseigenaar, enz.

Om de overnameprijs te berekenen, wordt deze representatieve winst vermenigvuldigd met een factor van (meestal) 4 tot 6.

De Netto-Contante-Waarde-methode

Hierbij worden de verwachte toekomstige netto-kasstromen afgewaardeerd tegen de rente die een koper aan zijn bank zal moeten betalen, wanneer hij geld leent.

Chapter 1

Maak gebruik van meerdere experts

Laat een onafhankelijke specialist de berekening doen. Of, beter nog: zet meerdere experts aan het rekenen. Afhankelijk van hun rol en invalshoek zullen ze namelijk op andere waardes uitkomen. Zo zal een boekhouder uw onderneming anders bekijken dan een marketingspecialist, een bank, een investeerder of een overnamebegeleider.

Chapter 1

Onderhandel over de prijs

Wanneer de waarde van het bedrijf vaststaat, wil dit niet zeggen dat ook de verkoopprijs vastligt. Op basis van de bedrijfswaarde kunt u uiteraard onderhandelen over de prijs. Zo hoort u wel eens dat een bedrijf voor te veel of te weinig geld is verkocht, wat perfect kan.

In deze onderhandelingen zijn er naast de cijfers en de waarde ook andere factoren die een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan uw talent om te onderhandelen, het aantal kandidaat-kopers of gevoel.

Chapter 1

Gevoelens spelen ook een rol

Ook persoonlijke gevoelens spelen een erg belangrijke rol in dit spel. Een onderzoek van Marktlink, een bemiddelaar bij fusies en overnames, zegt dat 60% van de bedrijfsleiders niet klaar is voor verkoop. Ze willen hun kindje niet graag afstaan. Daarnaast zijn ze erg begaan met hun personeel en willen ze dat er goed voor hun werknemers gezorgd wordt na de overname. En met het verleden in het achterhoofd zullen ze ook een hoge prijs in gedachten hebben.

Als koper hecht u wellicht weinig waarde aan het verleden en is het vooral de toekomst die u interesseert. Wat zal het nieuwe bedrijf opbrengen? En hoe beperkt u het risico als de overname niet voldoet aan de verwachtingen? Automatisch zult u een lagere emotionele prijs in uw achterhoofd hebben.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Is uw bedrijf financieel gezond?

5 kengetallen die impact hebben op uw kredietwaardigheid

Trends in risicomanagement

De laatste trends rondom risicomanagement voor bedrijven

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.