Betalingskorting; wanbetalers
Terug naar overzicht
blog

Betalingskorting als middel tegen wanbetalers

Wel leveren, niet betaald krijgen. Het is de grote frustratie van iedere ondernemer. Nu kunt u uiteraard aan de slag met aanmaningsbrieven, incassobureaus  en deurwaarders. Maar waarom grijpt u niet eerder in - en beloont u juist goed gedrag om uw facturen betaald te krijgen?

U geeft gratis geld weg

Zolang uw factuur niet is voldaan, geeft u uw debiteur als het ware gratis krediet. De debiteur houdt immers geld in kas dat hij anders mogelijk van de bank had moeten lenen. U doet er dan ook goed aan ervoor te zorgen dat het duurder wordt als uw factuur niet op tijd wordt betaald. Voer een strak debiteurenbeleid , waarbij u bij te late betaling een contractuele rente in rekening brengt die hoger is dan de rente bij de bank. Dan kost het de debiteur immers wél geld en is uw ‘krediet’ niet langer gratis.

Korting bij snelle betaling

Maar waarom draait u het (daarnaast) niet om? Vraag uw klant uw goederen of diensten vooruit te betalen en geef ze daarvoor korting. Als alternatief kunt u ook een kleinere korting van bijvoorbeeld 1% geven als de klant de factuur voldoet voordat de helft van de betalingstermijn is verstreken. U heeft immers rentevoordeel (minder aan de bank te betalen debetrente) en dat kunt u best aan uw klant geven. Op die manier blijft uw gewaardeerde klant een gewaardeerde klant - en verspilt u geen tijd, geld en energie aan negatieve zaken als het moeten voeren van een strak incassobeleid.

De praktijk. In een recent faillissement heb ik de klanten van het failliete bedrijf gevraagd facturen vooruit te betalen, terwijl sommigen van hen een betalingstermijn van 90 dagen hadden. Deze klanten kregen dus een renteverlies van 90 dagen, terwijl het failliete bedrijf een rentevoordeel kreeg van 90 dagen. Vervolgens heb ik klanten voor hun renteverlies gecompenseerd door ze korting op hun aankoop te geven. Als curator neem ik vaak zo’n beslissing, want het werkt in ieders voordeel.

En als het toch niet lukt?

Waar de schoen steeds wringt, is dat iedere debiteur ook een klant is. Maar de eens zo gewaardeerde klant wordt met het verstrijken van de tijd langzaamaan steeds minder gewaardeerd. De klant wordt debiteur - en van debiteur wordt hij een wanbetaler of misschien zelfs een oplichter. Met het verstrijken van de tijd neemt de ergernis toe en lopen de kosten op. Lukt het ondanks uw inspanningen niet de klant op tijd of zelfs vooruit te laten betalen? Onderneem dan wel actie, maar stuur niet direct formele aanmaningen. Probeer de ergernis te beperken en uw klantrelatie zolang mogelijk goed te houden. In mijn vorige blog kon u al lezen dat informeel persoonlijk contact, bijvoorbeeld via de telefoon of zelfs via WhatsApp , een sterke bijdrage levert aan een succesvol debiteurenbeleid.

Meer informatie

Wilt u meer weten? Lees dan eens dit artikel over de rol van WhatsApp in een succesvol debiteurenbeleid.

Hoe kunt u effectief omgaan met wanbetalers? Lees de 12 maatregelen om wanbetaling te voorkomen .

Gelijkaardige publicaties