Artikel
Geschreven door Hans-Peter Vloemans
Posted on 05-08-2014

Big data, big opportunities

122 keer gelezen

Business intelligence is geen éénrichtingverkeer meer. Finance informatie wordt steeds vaker ook gebaseerd op ervaringen van klanten. Want als dat met hotels en restaurants werkt, waarom dan niet met bedrijfs- en kredietinformatie

Informatie was kostbaar

Goede raad is duur, luidt een Nederlands gezegde. Tot een paar jaar geleden gold hetzelfde voor goede bedrijfs- en kredietinformatie. Wilde je iets weten hoe de kredietwaardigheid of betaalmoraal van een prospect of klant was, dan waren deze gegevens te koop bij gespecialiseerde bedrijven, zoals Graydon en Dun & Bradstreet.

Informatie-overload door komt big data

Door de komst van internet is dat veranderd. (Economische) informatie lijkt in vrijwel onuitputtelijke hoeveelheden aanwezig op internet en kost vaak geen cent. Een nieuwe prospect? Even googlen en binnen een paar minuten heb je al een beeld met wat voor soort bedrijf je te maken hebt. 

Graydon Nieuwe visie - omarm big data

Zoals ik al eerder schreef: internet heeft de betekenis van het begrip ‘informatie’ totaal omgegooid. Voor Graydon betekent dit dat we ons business model hebben aangepast. Bedrijfsinformatie waar klanten in het verleden voor betaalden, is nu (deels) gratis en voor iedereen beschikbaar. Ondermijnen we daarmee ons bestaansrecht? Geenszins! We sluiten aan bij de 21e-eeuwse visie op informatie. Het gaat er niet om big data te 'vinden', maar het gaat erom wat een organisatie hiermee doet. Bent u in staat dit te ontsluiten, analyseren en om te zetten tot informatie en inzicht om betere beslissingen te nemen? 

Big data gebaseerd op tweerichtingsverkeer

Onze visie is niet zozeer dat informatie gratis moet zijn. Revolutionair is dat informatie steeds meer een tweerichtingsverkeer wordt. U wilt uit eten in een bepaald restaurant. Dan kijkt u eerst op het internet wat de ervaringen van anderen zijn. Hetzelfde doet u als een hotel zoekt. Wie naar de film wil, leest niet alleen wat de professionele recensent schrijft, maar ook wat ‘gewone’ bezoekers vinden.

Internet heeft de betekenis van het begrip ‘informatie’ totaal omgegooid.

OpenCompanies

In bedrijfsinformatie is eenzelfde trend zichtbaar. Met OpenCompanies heeft Graydon een openbaar informatiesysteem in het leven geroepen, waar iedereen bedrijfsinformatie kan vinden over 2,5 miljoen bedrijven. Maar dat niet alleen: iedereen kan ook gegevens toevoegen op basis van eigen ervaringen. Bijvoorbeeld over betaalgedrag of de waardering voor de dienstverlening. Zo ontstaat een ongekend rijke en krachtige database die aan twee kanten gevuld wordt. 

Cruyff

En delen mensen zomaar hun ervaringen over bedrijven op internet? Ja, dat doen ze! Ook dat heeft te maken met de 21e eeuwse visie op informatie. Die is niet meer ‘Goede raad is duur’ maar ‘Je moet (informatie) geven om te kunnen ontvangen’. Johan Cruyff zou het gezegd kunnen hebben…

Meer lezen over data en hoe u een datagedreven bedrijfscultuur creërt? Lees dan dit artikel.

Wilt u meer weten over veilig en transparant zakendoen? Ga dan direct naar ons download center en download gratis onze eBooks en Whitepapers!

Ga naar download center