Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 06-12-2013

Big Data: De hype voorbij

115 keer gelezen

Het verkeer in steden, wegtransport, ziekenhuizen wordt efficiënter gemanaged. Ver van uw bed? Wat dacht u van de advertenties die u online soms al te toevallig en steeds maar opnieuw tegenkomt? Big Data heeft tot dusver in zeer korte tijd al zeer bijzondere verbeteringen mogelijk gemaakt, en zal dat naar alle waarschijnlijkheid hoe dan ook blijven doen.

Technologische ontwikkelingen zoals de verspreiding van Sociale media en het zogenaamde "internet of things" hebben voor een ongelooflijke explosie van digitale informatie gezorgd: de zogenaamde Big Data. Deze big data worden gedefinieerd als een hoeveelheid data die niet door gebruikelijke analyse software verwerkt kan worden; de hoeveelheid data groeit daarvoor te snel, is te gevarieerd van vorm en simpelweg te groot van volume. Maar met de juiste software, de juiste data én een slimme analyse kunnen Big Data wel zorgen voor nieuwe inzichten die tot dusver niet binnen het bereik van overheden, instellingen en bedrijven lagen. Werd er enige tijd geleden nog af en toe gesproken over een hype, lijkt het er nu toch op dat Big Data een blijvende kracht is.

Uitdaging

McKinsey en met hen vele anderen zien in Big Data een revolutie die misschien wel de grootste voor het komende decennium wordt. Eén van de grootste uitdagingen in het gebruiken van Big Data ligt echter in het slim toepassen van de kracht die deze gigantische hoeveelheid gegevens ons biedt.

Tot dusver is big data vaak nog teveel de “speelplaats van datawetenschappers” en ontbreekt in het verwerken van de cijfers te vaak een duidelijke visie en strategie, en een bijdrage van mensen die inzicht hebben en de juiste vragen kunnen stellen. McKinsey voorspelt dat bedrijven die vandaag de juiste strategie kiezen, en de juiste mensen betrekken - mensen met de capaciteit om de verbanden in gigantische hoeveelheden data te kunnen zien -  de winnaars van morgen zullen zijn. Als ruwe gegevens worden omgezet in informatie die relevant is voor beslissingen, levert Big Data namelijk pas echt meerwaarde: in de vorm van business intelligence.

Big Data voor marketinginformatie

Grote bedrijven als Amazon, Google, en Walmart weten Big Data al om te buigen tot waardevolle marketinginformatie. En misschien wel vaker dan voor het vergroten van hun marktaandeel, gebruiken deze bedrijven Big Data voor een analyse van hun bestaande klantenbestanden. Zo kunnen ze de ongebruikte kansen zien in een deel van de markt dat al bekend is met hun naam en kwaliteit, en waarover zij in de loop van de tijd ontzettend veel data hebben verzameld.

Big Data kunt u ook gebruiken om prospects te vinden. Resultaat: kwalitatieve prospects, gerichte marketing en sales activiteiten. Hoezo hype?