Artikel
Geschreven door Saskia van den Boom
Posted on 09-09-2013

Big Data. Je moet er maar zin in hebben!

34 keer gelezen

Waarom je je ego opzij moet zetten om een Big Data strategie succesvol te implementeren
Zo eenvoudig als een nieuwe softwaretool inkopen, is het succesvol inzetten van Big Data (helaas!) niet. De basisvoorwaarde, náást de juiste techniek, vraagt om een flinke omslag in de organisatiecultuur, én het opzij zetten van je ego.

Luister niet meer naar je intuïtie

Om te profiteren van een goede Big Data strategie moeten Marketing Managers allereerst hun ego opzij zetten en voortaan besluiten gaan nemen op basis van harde data en uitgebreide analyses in plaats van op hun intuïtie.

Dat zal iedereen erkennen maar de werkelijkheid is anders. Uit onderzoek blijkt dat eenderde van de managers doen of ze gestructureerder zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Ze nemen beslissingen op basis van de ervaring die ze hebben opgebouwd en geven hun visie op wat de toekomst in petto heeft en hoe goed hun nieuwe idee gaat werken.Vervolgens zoeken ze naar data die deze beslissing rechtvaardigen.

Deze beslissingen worden vaak geaccepteerd omdat ze worden genomen door iemand met meer expertise en een hogere positie in de organisatie. Goed voor je ego, maar niet voor een datagedreven organisatie!
 

Wees klantgedreven!

Om een succesvolle Big Data strategie in te zetten, is een klantgedreven organisatiecultuur essentieel. Want alleen daarmee krijg je je organisatie mee in de benodigde veranderingen waarop de data je wijzen. Als je steeds veranderingen blijft doorvoeren, haakt iedereen af, behalve als je vanuit het perspectief van de klant kunt uitleggen waaróm je het doet. Alleen dan ben je verzekerd dat medewerkers de impact van Big Data begrijpen, informatiegedreven beslissingen accepteren en je in kunt spelen op de inzichten die je uit de data haalt.
 

Big Data geen IT-kindje

Pas bij de doorvoering van je strategie op dat Big Data geen ‘kindje’ van de IT afdeling gaat worden. IT is puur een middel om je doel te realiseren. Degene die de inzichten nodig hebben om beslissingen te maken, moeten aan het roer staan van de strategie: Marketing- en Strategie managers. Zíj moeten de IT afdeling sturen naar een systeem dat ervoor zorgt dat ze de juiste antwoorden met data krijgen op de vragen die ze hebben.