Artikel
Geschreven door Peter van den Heuvel
Posted on 08-08-2013

Big Data: kans, bedreiging of must have?

182 keer gelezen

Van Cloud naar Big Data

De mist rond de ‘Cloud’ is een beetje opgetrokken. De meesten onder ons hebben inmiddels een beeld van wat ‘de Cloud’ echt betekent, en dat deze wolk niet zo spannend en ongrijpbaar is als deze oorspronkelijk leek te zijn. Aan de horizon doemt het volgende spannende begrip op. Deze hype betreft de ongrijpbare term ‘Big Data’. Volgens kenners ‘moeten’ we ook daar iets mee.

De Big Data rage

Er is geen seminar, congres of bijeenkomst en de mooie voorbeelden van Big Data toepassingen vliegen voorbij. Op basis van informatie uit de sociale media lijk je alles te kunnen voorspellen: koopgedrag, verkiezingen, files, etc. Maar nog net niet die toepassing van Big Data die past bij uw bedrijf. Is het dus allemaal onzin en zijn Big Data alleen geschikt voor de hele grote bedrijven?

Het antwoord is in veel gevallen “nee.” Big Data kunnen wel degelijk van groot belang zijn. Maar waar moet u beginnen? Vaak begint een uitleg van Big data over de drie (of meer) V’s. Dit zijn de meest genoemde:

Daarnaast wordt vaak de toevoeging “analyse van” voor Big Data gezet. U kunt Big Data toepassen bij het analyseren van data die met hoge snelheid geproduceerd worden. Daar waar het om hele grote volumes gaat die een grote variatie kennen en die informatie gebruiken om….. Maar dit is niet het begin, dit zijn slechts hulpmiddelen voor later.

Buitenkans, gevaar of een must

Big Data zijn voor de meeste bedrijven en organisaties een kans. We kunnen er niet meer omheen dat Big Data gemeengoed worden, en een vanzelfsprekendheid zoals bijvoorbeeld het internetten op een smartphone. U loopt de kans om achter de troepen aan te lopen, en in het ergste geval in een loopgraaf te verzanden als u als bedrijf niet inspeelt op deze trend en gebruikmaakt van de mogelijkheden die Big Data bieden.

Beginnen met Big Data

Maar waar moet u beginnen? De toepassing van Big Data wordt vaak gekoppeld aan het lanceren van nieuwe producten die direct een ongeëvenaard marktpotentieel hebben, zoals een ‘Killer App’. Helaas ligt daar de kracht van Big Data in de meeste gevallen niet. De toepassingen die in de markt te vinden zijn waar Big Data (significante) waarde toevoegt,  zijn doorgaans procesverbeteringen of productverbeteringen. Ook het gebruikmaken van extra informatie van bronnen van buitenaf gebaseerd op Big data (Variety,) kunnen daar een goed alternatief of aanvulling op zijn.

Met deze uitgangspunten kunnen we door naar de vervolgstap:

  • Breng een (kern)proces in kaart.
  • Breng per processtap factoren in kaart die het proces beïnvloeden zoals, de fout kans, doorlooptijd  en impact van onjuiste beslissingen of kansen bij betere informatievoorziening.
  • Bekijk daarna per processtap welke informatiebronnen de performance van die processtap beïnvloeden, en beschrijf die informatie. Denk niet aan de eventuele problemen waarom de informatie er niet zal zijn (denk ‘out of the box’ ). Na het doorlopen van deze stappen is er informatie verzameld waar dataspecialisten mee aan de slag kunnen.
  • Ga met deze informatie met een leverancier om tafel om de mogelijkheden van de inzet van een Big Data oplossing  voor die specifieke toepassing te vinden. Zoek daarbij naar leveranciers die ervaring hebben op dat speciale gebied. Een andere of aanvullende benadering kan zijn om te kijken of de informatie aangeleverd kan worden door een derde partij.

Mijn eigen voorbeelden

Ook Graydon maakt gebruik van Big Data oplossingen. Een voorbeeld van een ‘kant en klare’ Big Data oplossing, is de Risk en Compliance oplossing van Graydon XSeptions* en de marketingoplossing in de vorm van een prospect zoekmachine**.

* Met XSeptions brengt Graydon het risicoprofiel van leveranciers of klanten in beeld door alle relaties tussen belangrijke elementen inzichtelijk te krijgen van alle bedrijven in Nederland, tot meerdere niveaus diep. Een controleproces in een aankoopproces zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat u zich vragen stelt als:

  • “Ik wil zaken doen met een bedrijf, maar hoe weet ik zeker dat dit bedrijf clean is van fraude?”
  • “Heeft dit bedrijf misschien gelieerde BV’s  die betaalachterstanden hebben?”
  • “Zijn er in het netwerk rondom een bestuurder of bedrijf opvallend veel faillissementen?”

Met deze Big Data oplossing kunnen snel en eenvoudig de belangrijkste relaties van een bedrijf of bestuurder worden gecontroleerd, zodat de gebruiker beschikt over voldoende informatie om een overwogen besluit te nemen.

** Met de marketingoplossing marketinginformatie.graydon.nl doorzoekt Graydon continu alle bedrijvensites van Nederland. Deze informatie wordt gekoppeld aan de informatie van de grootste bedrijvendatabase van Nederland. Zo kunnen er op uw business toegespitste  prospects worden gevonden. Handmatig ‘Googlen’ kan natuurlijk ook, maar is zeer tijdrovend. De online zoekmachine helpt dus bij het selecteren van specifieke bedrijven voor een marketingactie, waardoor marketingcampagnes effectiever worden.

Lees meer
Lees nog meer over Big Data in de blogs van Lars Fassbender: