Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 19-08-2013

Big Data x Slimme data analyse = Betere prospects en leads

66 keer gelezen

Sociale media en de verregaande verspreiding van technologie die in verbinding staat met het internet, hebben de afgelopen jaren gezorgd voor een explosie van bits en bytes voor zoekmachines om in kaart te brengen en op te slaan. De term 'Big Data' slaat op de enorme hoeveelheid informatie die dit oplevert: Big Data worden gedefinieerd als een hoeveelheid data die niet meer geanalyseerd kan worden door gebruikelijke database software.

Potentieel is hier voor bedrijven en marketeers heel veel mee te winnen. Maar zonder de juiste strategie is Big Data evenveel waard als een laptop of computer in de handen van een analfabetische inboorling.

Grootse mogelijkheden

Big Data en de mogelijkheden ervan doen me denken aan SPSS, een programma voor het verwerken van statistieken dat ik leerde kennen tijdens mijn studie psychologie. Het programma bood ontzettend veel mogelijkheden voor het analyseren van de data die ingevoerd werden, maar om zinnige uitkomsten te krijgen moesten toch eerst de juiste vragen gesteld worden. Je kunt nog zoveel informatie verzamelen, nog zoveel statusupdates op Facebook en Twitter nazoeken; zonder een gerichte vraag of filter weet je nog helemaal niks.
 

Revolutie

McKinsey en met hen vele anderen zien in Big Data een revolutie die misschien wel de grootste voor het komende decennium wordt. Of dat zo is valt te betwijfelen, maar wat zeker lijkt, is dat ondernemers die hierin het voortouw nemen, nogal een grote voorsprong op hun concurrenten kunnen nemen. Voor het analyseren van data heb je dan wél goede tools nodig en de juiste strategie en analytische insteek - en voor Big Data geldt dat misschien nog wel meer.

McKinsey voorspelt dat bedrijven die de juiste strategie kiezen, en de juiste mensen betrekken (intern of extern) met de capaciteit om de verbanden in gigantische hoeveelheden data te kunnen zien én testen, zichzelf naar een nieuw niveau zullen tillen dat al snel de nieuwe competitieve standaard wordt.

 

Slimme data analyse

Bedrijven als Amazon, Google, en Walmart gebruiken een unieke methodiek om Big Data om te vormen tot waardevolle marketinginformatie. Deze bedrijven hebben hiermee ook al aantoonbaar resultaat geboekt.

Een voorbeeld van een gerichte toepassing van Big Data in het MKB is de zoekmachine van Graydon, waarbij informatie van het internet en uit sociale netwerksites wordt gekoppeld aan Graydon's uitgebreide database met bedrijfsinformatie. Zo kunnen voor uw B2B bedrijf snel en efficiënt kwalitatieve leads gevonden worden, die voldoen aan de criteria die voor u van belang zijn.

Bedrijven die hun marketing en sales divisies efficiënter willen laten werken, moeten inzetten op het genereren van leads door middel van slim Big Data management. Het liefst nog voordat de concurrent het doet.

Lees meer
Wilt u nog meer weten over Big Data? Lees dan ook: