Ondernemen
Terug naar overzicht
blog

Blijven we de ondernemer VERSTERKEN of BEPERKEN?

PvdA-fractieleider Diederik Samsom kwam onlangs in de Volkskrant met een pleidooi om het geld in ons land weer te laten rollen. Eerder riep premier Rutte ons al op om te stoppen met somberen en geld uit te gaan geven. De uitweg uit deze crisis is dus dat consumenten niet minder uit moeten gaan geven, maar juist méér aldus de politiek nummer 1 en 2 van ons in crisis verkerende land. Maar zijn het wel de consumenten die de aftrap moeten geven of ligt de bal ergens anders?

Crisis in ondernemersland

Een overduidelijke meerderheid van de Nederlandse bedrijven heeft last van de kredietcrisis. In de eerste helft van 2013 ondervond 82 procent van de ondernemingen op enige wijze hierdoor hinder. Dat is meer dan in de tweede helft van 2012, toen dat 73 procent was. Net als vorig jaar  noemen ondernemers problemen met het verwerven van krediet als het belangrijkste effect van de crisis. Eén op de drie bedrijven loopt daardoor een serieus debiteurenrisico.
    
Nederland heeft grote problemen: lage bestedingen, krimpende economie, crisis op de woningmarkt en een voortdurende stijging van de werkloosheid. De banken zijn nog druk bezig hun door de Europese Unie opgelegde risicoprofielen aan te passen en zullen daarom minder snel zijn met het verlenen van bedrijfsleningen. De regels worden aangescherpt. Dit houdt de startende ondernemer tegen en remt de ontwikkelingen bij bestaande ondernemingen die voor een groot gedeelte met gefinancierd kapitaal werken.

Bij Graydon worden we hier dagelijks mee geconfronteerd. Ondernemers financieren wel alles voor richting hun klanten terwijl ze zelf geen cent gefinancierd krijgen bij dezelfde banken die hen tot enkele jaren terug nog ongevraagd kredietmogelijkheden aanboden. Dit leidt tot problemen, uitblijvende betalingen en heeft uiteindelijk faillissementen tot desastreus gevolg.

Kan niet bestaat niet

Dienstverlenende bedrijven die opereren in de financiële sector, banken in het bijzonder, dienen zich er terdege van bewust te zijn dat juist zij de eerste stap kunnen zetten in het herstel van ‘de ondernemer’. Regelgeving is goed maar het op de letter volgen van draaiboeken is naar mijn idee niet de oplossing. Meedenkend vermogen en flexibiliteit  is van cruciaal belang in deze moeilijke tijd en uiteindelijk zijn we er allemaal bij gebaat dat Nederland zich zo snel mogelijk uit deze crisis weet te trekken.

Ik wil de ondernemer, CEO, CFO of credit manager waar ik ben uitgenodigd kunnen ondersteunen en hem of haar de tools kunnen geven om weer hetgeen te kunnen gaan doen waar hij goed in is: ONDERNEMEN. Dit betekent dat we meer dan ooit moeten kunnen laten zien wat onze meerwaarde is, hoe we innovatief kunnen zijn en hoe we het de ondernemer dus gemakkelijker kunnen maken in plaats van moeilijker. Dit credo is natuurlijk van toepassing voor eenieder die werkzaam is in de dienstverlenende sector want de tijd van afwachten tot het beter wordt, is nu echt voorbij.

Gelijkaardige publicaties