Nederlandse economie
Terug naar overzicht
blog

Blijvende groei, dankzij focus op de organisatie

Een fantastische beloning na tien jaar aan de weg timmeren. Dat was de reactie van Govert van den Bos, mede-oprichter van MWM2, toen hij in juni van dit jaar hoorde dat zijn bureau de MOAwards had gewonnen. De prestigieuze prijs, de enige die er voor marktonderzoeksbureaus in Nederland is, kwam op het moment dat MWM2  een nieuw fundament onder zijn bedrijfsstrategie had gelegd. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het succesgeheim van MWM2.

Marktonderzoeksbureau MWM2 (Meer Weten van Mensen en Markten) werkt in een competitieve markt. Naast het traditionele marktonderzoek is het online onderzoek de laatste jaren sterk gegroeid. En dan zijn er de buitenlandse bureaus die marktaandeel in Nederland proberen te vergaren. Desalniettemin wist MWM2 ook in 2014 weer flink te groeien. Govert van den Bos: ‘Ik denk dat we minimaal op tien procent uitkomen. Maar we moeten er wel hard aan trekken. Wil je in onze branche succesvol blijven dan zul je voortdurend nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken moeten ontwikkelen. We doen dat steeds vaker samen met klanten.’

Onderzoeksteams

2014 Was een belangrijk jaar voor MWM2 zegt Van den Bos: ‘Eind 2013 hadden we ruim veertig medewerkers en we stonden voor de vraag hoe we zouden moeten doorgroeien. Uiteindelijk hebben we besloten om onszelf te specialiseren in branches. Daarmee is er een helder focus gekomen op onze dienstverlening. We hebben onderzoeksteams samengesteld die zich exclusief richten op specifieke branches. Dat werkt verschillende kanten op: onze klanten vinden het prettig om een bureau te hebben dat hun taal spreekt en kennis heeft van de branche en voor onze medewerkers is het fijn dat ze zich naast hun onderzoek op een eigen vakgebied kunnen richten. De kennis die zij werkende weg vergaren is weer belangrijk bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.’

‘Klanten vinden het fijn om een bureau te hebben dat kennis heeft van hun branche’

Academy

MWM2 doet onderzoek voor honderden bedrijven, kleine en grote en heeft met sommige een hechte band opgebouwd. Het bureau zoekt voortdurend naar exposure om prospects te interesseren: ‘We doen dat op tal van manieren. Vooral via PR, dus meedoen aan awards, maar ook door mening- en visievorming op domeinen waarover we iets te melden hebben, zoals klant- en medewerkerbeleving. Door die kennis uit te dragen op congressen positioneren we ons als een autoriteit. Dan is er de MWM2 Academy. Ons opleidings- en kennisinstituut. Hier worden alle medewerkers doorlopend opgeleid en getraind. Maar we organiseren ook events, workshops en trainingen voor klanten en geïnteresseerden. Dat zorgt ook voor nieuwe aanwas,’ zegt Van den Bos.

‘Wij hebben de drang en de durf om voortdurend te innoveren’

Succesfactoren

Wat zijn de kritische succesfactoren voor de toekomst? Govert van den Bos: ‘Cruciaal is goed personeel. We denken dat het mogelijk moet zijn om eens zo groot te worden als we nu zijn, maar dat kan alleen met de juiste mensen. Daarnaast zullen we in de toekomst meer en meer reeds bestaande data moeten betrekken bij de informatie die wij zelf voor onze klanten vergaren. Ons werk is in de kern het observeren en uitvragen van stakeholders, met behulp van vragenlijsten en research communities. Er moet een brug geslagen worden naar informatie uit bijvoorbeeld beschikbare CRM databases en social media-gegevens. Dat wordt de uitdaging voor de komende periode.’

Wat is het geheim van het succes van MWM2? Van den Bos moet even nadenken. Dan: ‘Twee directeuren die complementair zijn aan elkaar. Een goede mix van enthousiaste, slimme mensen die we tot nog toe steeds hebben weten te boeien. En misschien wel het belangrijkste, de drang en de durf om voortdurend te innoveren, zowel op het gebied van inhoud als technologie. Ik denk dat we vijftien procent van ons budget besteden aan innovatie.’

Gouden Gazelle nominatie: In 2012 bedroeg de omzet € 3.763.000,- In 2013 was dit € 4.338.000,- . Er werken vijftig medewerkers. MWM2 is twee keer eerder genomineerd als FD Gazelle.

Kijk hier voor de volledige lijst van FD Gazellen 2014

Gelijkaardige publicaties