Artikel
Geschreven door Bruno Saman
Posted on 24-07-2013

British Royal Bugaboo and more Dutch success stories

241 keer gelezen

De Amsterdamse fabrikant van kinderwagens, Bugaboo, heeft voor een stunt gezorgd. Nu de wereld in de ban is van de pas geboren baby van Kate en William, had de Engelse baby-branche zich al rijk gerekend met het aanleveren van de nieuwe bolide voor de toekomstige  troonopvolger. Alle inspanningen ten spijt.


De Amsterdamse onderneming Bugaboo is uiteindelijk de lachende derde. Deze unieke prestatie staat niet op zichzelf. Er zijn meerdere van oorsprong Nederlandse ondernemingen die op vreemde bodem zich als een vis in het water voelen en dikwijls prestigieuze projecten in de wacht weten te slepen. Welke succesformule gaat schuil achter de ogenschijnlijk Nederlandse nuchterheid?

Engelse baby-branche afgetroefd
Kinderwagenfabrikant Maclaren had gehoopt op een een ‘Buy British’- sentiment bij het Koninklijk paar en geprobeerd met een speciaal model, genaamd Royal Baby Techno XT Style set en voorzien van een paternalistisch Union Jack symbool, de show te stelen. Het mocht voor de Engelse onderneming niet baten. Ondanks de kater kan de Britse baby-branche zich troosten met de opbeurende gedachte dat er door de geboorte van de toekomstige troonopvolger onder de bevolking een toename ontstaat van de vraag naar baby-artikelen. Uiteindelijk is de Bugaboo Cameleon als winnaar binnen het assortiment uit de bus gekomen. De Amsterdamse kinderwagenfabrikant kent een explosieve groei. Met een eigen fabriek in China en vestigingen in Europa, Noord-Amerika en Zuidoost-Azië is het één van de Nederlandse ondernemingen die met een gezonde dosis boerenslimheid zelfs op vreemde bodem lokale marktaanbieders de pas af weet te snijden.

Het Dutch Design manifesteert zich onder het motto ‘duur is goed’ en heeft zich vooral in de kijker gespeeld door als vaste babybolide te fungeren in de populaire Amerikaanse serie Sex in the City. De filmsterren die hun pasgeboren aanwinsten hierin vervoerden, zorgden voor gratis reclame. Het heeft Bugaboo bepaald geen windeieren gelegd.

Succes Bugaboo maakt deel uit van Nederlandse ondernemingsstrategie
Het is interessant om te zien hoe de succesformule van de Amsterdamse kinderwagenfabrikant onderdeel uitmaakt van een breder gedragen ondernemingsstrategie. Neem nu bijvoorbeeld de HEMA. Oer-Nederlands en verre van exclusief, maar dodelijk effectief. En dat geldt ook voor het buitenland. Evenals Bugaboo plaatsen ze zichzelf als een unieke partij in de markt en spelen ze maximaal in op de veranderende wensen en behoeften van de klanten. Kennis van de lokale markt en de daar geldende omstandigheden zijn hierbij essentiële schakels.  

Bedrijven die in deze context ook ‘Europees voetbal spelen’ zijn het beursgenoteerde bouwconcern Ballast Nedam en het Amersfoortse ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Beide ondernemingen zijn als geen ander in staat om op het scherpst van de snede verantwoorde ondernemingsrisico’s te nemen. De koploper willen zijn op het gebied van innovatie vormt bij bovengenoemde entrepreneurs een rode leidraad. Daarnaast staan de overvolle rugzak aan internationale ervaring en de focus op voortdurende verbetering en samenwerking aan de basis van dit succes.