Artikel
Geschreven door Bobby Schuitemaker
Posted on 07-06-2017

Competitieve markt vraagt om onderscheidend vermogen uitzendorganisaties

323 keer gelezen

De spanning op de arbeidsmarkt is verder toegenomen, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Het bureau spreekt zelfs van de sterkste vacaturegroei in ruim tien jaar. De grootste banengroei was opnieuw voor rekening van de uitzendbureaus. Maar de werkloosheid daalt en geschikte kandidaten zijn schaars. Hoe kunnen uitzendorganisaties zich onderscheiden om gemotiveerde kandidaten aan zich te binden? Hoe kunnen wervings- en selectiebureaus beter kandidaten plaatsen? Wat maakt een werkplek aantrekkelijk?

Creatieve wervingsmethoden uitzendorganisaties

Social media worden ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen, aanbrengbonussen worden uitgeloofd en geschikte kandidaten worden aangetrokken met gunstige voorwaarden. Denk daarbij aan het aanbieden van huisvesting, een fiets of een auto.

In hun zoektocht naar goede kandidaten worden uitzendorganisaties steeds creatiever. Met een aantrekkelijk aanbod voor uitzendkrachten hopen zij zich te onderscheiden van concurrerende organisaties. En dat is in de competitieve uitzendmarkt hard nodig. Onder meer het invullen van vacatures in de techniek, de zorg en de logistiek blijft voor uitzendbureaus een grote uitdaging.

Aantrekkelijke werkplek bij groeiend bedrijf

Met de forse groei van het aantal vacatures kunnen uitzendorganisaties er ook voor kiezen zich te onderscheiden van de concurrentie door goede, stabiele en aantrekkelijke werkplekken aan te bieden bij groeiende en financieel gezonde bedrijven. Een bedrijf dat gaat groeien biedt niet alleen financiële kansen, maar biedt doorgaans ook een fijne en goede werksfeer. Dat is zowel goed voor het werkplezier van de geplaatste kandidaat zelf, als voor de relatie tussen de kandidaat en de uitzendorganisatie die voor plaatsing heeft gezorgd.

Financiële gezondheid van belang

Uitzendorganisaties financieren de salarissen van uitzendkrachten vaak voor, en dus is het belangrijk om te weten of nieuwe klanten netjes op tijd kunnen betalen. Met een gezonde portefeuille aan opdrachtgevers wordt het risico op wanbetaling kleiner. Twee vliegen in één klap dus.

Weet met wie u zakendoet

Maar hoe creëert u als uitzendorganisatie een mooie portefeuille met financieel gezonde bedrijven? Graydon kan hierbij helpen. Zo voorspelt onze Graydon Kans op opheffing voor élk bedrijf de kans dat het binnen een jaar wordt opgeheven en helpt de Graydon Groeiverwachting bij het identificeren van groeimarkten. Deze modellen stellen uitzendorganisaties in staat zich te richten op financieel gezonde en groeiende ondernemingen, zonder tijd te verliezen aan relaties die naar alle waarschijnlijkheid op korte termijn stoppen met hun activiteiten.

Een mooie portefeuille aan opdrachtgevers met groeiambities zorgt voor tevreden kandidaten en een goede reputatie, wat een uitzendorganisatie in deze competitieve markt ook voor nieuwe uitzendkrachten weer aantrekkelijker maakt.