Artikel
Geschreven door Gideon Bouwens
Posted on 03-11-2015

“Constant innoveren is voor Flowfabric een voorwaarde voor succes.”

260 keer gelezen

Flowfabric brengt in kaart wat een organisatie in de bedrijfsvoering nodig heeft en vertaalt deze behoeften naar een technische toepassing. Met vakspecifieke kennis en constante innovatie hebben oprichters Kjeld Cornelissen en Rene Tusveld de afgelopen jaren een indrukwekkende groei weten te realiseren. Cornelissen vertelt ons onder andere over het belang van communicatief vaardige mensen, de waarde van domeinkennis, en over sleutelmomenten in de groei van de organisatie.

De vraag achter de vraag

Volgens de huidige algemeen directeur is Flowfabric een organisatie van business consultants met diepgaande technologische kennis. Vanuit een positief-kritische houding proberen hij en zijn mensen te ontdekken wat de werkelijke behoefte achter de gestelde vraag is. “Op die manier bouw je een waardevolle, duurzame relatie met een klant op.” Bij de selectie van nieuwe mensen wordt dan ook goed gekeken naar de communicatieve vaardigheden van kandidaten. Slechts een derde van het personeelsbestand heeft een puur technische achtergrond, de rest is bedrijfskundig – en een enkeling zelfs sociologisch – onderlegd. “Die mensen kun je met een gerust hart bij de commercieel directeur of product manager van één van onze klanten aan tafel zetten. Als je niet in staat bent de taal van de klant te spreken begin je al met een achterstand.”

Domeinkennis

Cornelissen en Tusveld kiezen er bewust voor om zich te richten op een aantal specifieke processen binnen bepaalde domeinen en deze echt te doorgronden. Zo beschouwt Flowfabric zichzelf als specialist in de retail, wholesale en bouwsector. “Het draait om domeinkennis. Wij zijn een echte gesprekspartner voor alle afdelingen van onze klanten. Of het nu draait om commercie, inkoop, category management, of marketing-communicatie; wij weten wat alle stakeholders binnen het proces nodig hebben, en hoe wij dit kunnen omzetten naar een technische applicatie.” Deze inbreng van vakspecifieke kennis ziet Cornelissen als een groot concurrentievoordeel.

“Wij weten wat alle stakeholders binnen het proces nodig hebben, en hoe wij dit kunnen omzetten naar een technische applicatie.”

Innovatie

Constant innoveren is voor Flowfabric een voorwaarde voor succes. Een belangrijk wapenfeit is een oplossing waarmee klanten ook offline hun applicaties kunnen gebruiken. Cornelissen: “verkopers hebben nu onderweg altijd alle product- en voorraad gegevens offline beschikbaar op hun tablet. Inkopers gebruiken deze technologie om offline inkooporders te schrijven wanneer ze bijvoorbeeld zes weken op reis zijn in de achterlanden van China”. Momenteel breiden we onze dienstverlening uit met data-visualisatie en business intelligence.  “Een logisch vervolg op de hoeveelheid waardevolle gegevens die wordt gegenereerd door onze applicaties”. Zo wordt het bedrijfskundige vermogen van het bedrijf optimaal benut en kan bij bestaande klanten de relatie verder worden uitgebouwd. Hier wordt duidelijk dat ook de innovatie van Flowfabric puur gebaseerd is op behoeften uit de dagelijkse bedrijfspraktijk van hun klanten.

Download 15 geheimen van succesvolle ondernemers

Positionering

Flowfabric is gestart als een producent van maatwerk software oplossingen, terwijl inmiddels klanten in sommige situaties het gevoel hebben met een standaard software leverancier te maken te hebben. Het is dus zaak om bij het aanbieden van je product of dienst goed na te denken over hoe de klant je activiteiten bekijkt. Tijdens het gesprek overweegt Cornelissen: “Wellicht is het tijd om niet meer te werken op basis van een uurtarief, maar over te stappen op een licentiemodel waarmee we de klant in één keer ‘ontzorgen’. We zullen daarvoor een aantal zaken structureel anders moeten inrichten, maar als de markt dit vraagt dan gebeurt het!”

“Juist in de achtbaan van een groeiende onderneming moet je goed nadenken over de posities die in de toekomst gaan zorgen voor groei.”

Sleutelmomenten in de groei

“Juist in de achtbaan van een groeiende onderneming moet je goed nadenken over posities die in de toekomst gaan zorgen voor groei.” aldus Cornelissen. Zo stelde Flowfabric op een moment dat het nog niet echt nodig was een extra verkoper en een operationeel manager aan. “Op de belangrijke posities moet je groeien voordat de markt het vraagt, daar moet je in durven investeren.” Daarnaast spreekt Cornelissen over focus. “Het is erg verleidelijk om allerlei randzaken erbij te pakken, maar dat gaat ten koste van je hoofddoel. Je volledig richten op een product, domein, of bedrijfsproces is misschien niet de makkelijkste weg, maar als dit aanslaat creëert het de meeste toegevoegde waarde voor onze klanten”

Meer lezen over ondernemerschap en snelle groei?

Wilt u meer interviews lezen met succesvolle ondernemers die de afgelopen jaren financieel verantwoord wisten te groeien? Download dan dit eBook '15 geheimen van succesvolle ondernemers.'

Download 15 geheimen van succesvolle ondernemers