Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 14-08-2013

Content marketing in 2014 vanuit het hart

45 keer gelezen

Ik zou hier een stuk kunnen presenteren met '10 tips voor slimme content marketing', en wat de beste meest slinkse manier is om via die weg uw potentiële klanten in te palmen en over te halen tot een aankoop. Maar vandaag wil ik het met u hebben over een fundamentelere zaak:

 

  • Wat (content) marketing eigenlijk inhoudt
  • Over de veranderingen in het medialandschap in de afgelopen jaren
  • Wat is de plaats van content marketing in het veranderende zakendoen anno 2013/2014?

 

Marketing: de basics

Wat ik eerst met u wil definiëren voordat we beginnen, is die illustere term 'marketing'. Ik wil die hier namelijk specifiek definiëren als de manier waarop u uw product presenteert, maar ook als de manier waarop u uw product ontwerpt. Tot zover niets nieuws, neem ik aan, maar het is cruciaal voor wat ik met u wil delen.

 

Trends voor 2014 en: waarom content marketing?

De 'trendrede 2014' wordt binnenkort uitgesproken. De trendrede is een “cadeau aan burgers en ondernemers” waarin de trends voor de komende jaren op het gebied van marketing en ondernemen worden besproken door een team van 12 vooraanstaande Nederlandse trendwatchers, en in aanloop daarnaartoe wil ik het volgende met u bespreken:

Waarom doen we eigenlijk aan content marketing? Hoe levert ons dat nieuwe leads en nieuwe daadwerkelijke sales op? Wat is de plaats van content marketing in het veranderende zakendoen anno 2013/2014 en daar voorbij?

 

Nieuwe economie

In dit artikel lichtte Tony Bosma laatst een tipje van de sluier op over de trendrede 2014. Wat hij aankaartte, was dat het tijd wordt voor een nieuwe manier van ondernemen, zelfs voor een heel nieuw (economisch) paradigma. Zo ver wil ik vandaag met u niet gaan, maar ik wil wel zeggen dat content marketing mijns inziens mag worden opgemerkt als weer een uitvloeisel of juist boodschapper van de 'nieuwe economie' zoals die begin deze eeuw werd voorspeld: marketeers en trendwatchers spraken toen over een explosie van nieuwe informatietechnologieën die ervoor zouden zorgen dat het huidige economische model snel zou ophouden te bestaan (zou het?).

De muziekindustrie (waarin ik zelf ook werkzaam ben) was een goed voorbeeld van hoe het internet ervoor zou zorgen dat bedrijven hun verdienmodel drastisch zouden moeten gaan reviseren. De gevolgen in deze sector zijn voor u en mij helder, lijkt me zo.

In een artikel op marketingfacts.nl werd laatst mooi omschreven hoe het voor bedrijven in deze tijd noodzakelijk is om als een uitgever te gaan denken, en voor journalisten om te schakelen en te gaan werken als marketeer:

  • Bedrijven moeten gaan denken als uitgevers en relevante, interessante en nuttige informatie bieden aan hun mogelijke klanten, om die aan zich te binden.
  • Het is inmiddels ook duidelijk dat de oude (papieren) media zich moeten aanpassen om niet volledig overgenomen te worden door de nieuwere media.

 

Transparant, eerlijk, bewust ondernemen

Dankzij het internet en de groei van sociale netwerken wordt de wereld steeds meer transparant, en blijkt het ook voor bedrijven te lonen om steeds transparanter te gaan werken. Sommige mensen geloven dat wij met de technologie van vandaag een betere wereld kunnen, en zelfs gáán scheppen waarin we bewuster met het milieu en met de medemens omgaan. Aan dergelijke voorspellingen wil ik me niet wagen, maar de trends geven wel aan dat bewust ondernemen u als ondernemer een voorsprong geeft in deze tijd, en dat dit steeds meer zo zal worden. Als u een starter bent: geef uw product vorm met duurzaamheid, eerlijkheid, daadwerkelijke toegevoegde waarde in het achterhoofd, en laat uw marketing daarop aansluiten.

 

Content marketing vanuit het hart

Het advies dat ik u ten slotte in deze context over content marketing wil meegeven: als u aan content marketing doet – en dus nadenkt over wat u daarmee precies wilt bereiken en hoe u dat door die gratis informatie die u aanbiedt, denkt te gaan doen – doe het dan vanuit het hart. Doe het vanuit de oprechte overtuiging dat u met uw diensten, expertise, en informatie uw klanten goed kan en wil helpen. Maak een oprechte verbinding met hen, en biedt hen uiteindelijk een deal aan waar u beiden merkbaar beter van wordt.
Het lijkt erop dat de barmhartige Samaritanen voorop lopen in de economische vooruitgang van de 21ste eeuw. If you can't beat 'em: join 'em!