Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Credit management is waar voor je geld krijgen

Mijn ‘core business’ bij Graydon is om mijn klanten te helpen en te adviseren over het gevoerde credit management beleid. Veel bedrijven lopen onder de streep tegen hetzelfde probleem aan: hoe zorg ik ervoor dat mijn geld zo snel mogelijk binnenkomt? Termen als ‘cash is king’ en ‘omzet is pas omzet als het op de rekening staat,’ zullen u niet vreemd zijn!

Klant in processen

Kort samengevat beginnen mijn klanten met het definiëren van de juiste prospect. Vervolgens wordt beoordeeld of deze partij op rekening kan inkopen. Ten slotte wordt deze partij gevolgd (‘bewaken van zakenrelaties’), mocht het een klant worden die op regelmatige basis terug gaat komen. Als er ergens in dit proces een kink in de kabel komt, wordt het uitstaande bedrag op professionele wijze door Graydon geïnd.

Proces credit management

Extraatjes voor klant

Of het nu om debiteuren of crediteuren gaat, in deze tijden proberen we allen de beste condities te krijgen. Een korting hier, een leverancierskrediet daar of een betalingskorting bij het betalen binnen 7 dagen. Dit is een selectie van de extraatjes die veel gebruikt worden.

Credit management in de uitvaartbranche

Van zakelijk maak ik nu de sprong naar persoonlijk. Want bij deze persoonlijke ervaring met nogal strak credit management, was er van deze extraatjes geen sprake. Integendeel.

Het eigenlijke verhaal dat ik hier met u wil delen, speelde zich af in 2009. Mijn lieve oma was net een half uurtje overleden. Gelukkig was ik erbij en is ze op 91-jarige leeftijd heel rustig ingeslapen na een rijk en afgerond leven.

Direct na het overlijden begint het hele circus. De lokale begrafenisondernemer wordt gebeld en is binnen no-time met uitgestreken gezicht ter plaatse. Er volgt een gesprek over ‘welke kist’, ‘wat voor uitvaart’ en ‘welke kleur bloemen’. Er wordt met geen woord gesproken over kosten.

Een aantal dagen later volgt de crematie en moest ik mijn handtekening nog zetten onder de ‘offerte’ (zo werd dit dus echt genoemd!!). Afgesproken werd dit na de dienst te doen omdat er dan een moment tijd voor zou zijn. Met de pen in de hand vraag ik nog gekscherend wat er zou gebeuren als ik niet zou tekenen…Het memorabele antwoord was: “Dan gaat  je oma de oven niet in…” Ik kan u verzekeren dat mijn handtekening met één pennenstreek gezet was! Overigens heb ik de beste man nog wel het discutabele compliment gegeven dat hij in mijn ogen echt goed credit management bezigt.

Waar voor je geld

Mijn onderliggende punt is dat we zakelijk, maar vaak ook privé, de beste condities proberen te bedingen maar wanneer het om een zwaar beladen thema als een uitvaart gaat, we zo mak als lammetjes zijn. We accepteren klakkeloos wat de uitvaartondernemer ons voorstelt. Als je als credit manager onderhandelt over de beste incassodeal, moet je op zo’n moment als een uitvaart ook je emoties opzij schuiven en hier (keihard) zakelijk ingaan. Ondanks de emoties die bij zo’n situatie spelen, ben ik voornemens dit soort zaken in de toekomst anders aan te pakken.

Gelijkaardige publicaties