Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Crowdfunding als hefboom voor uw kredietwaardigheid

Investeren en groeien zonder alles bij de bank te moeten lenen? En ook nog uw kredietwaardigheid verbeteren? Dat kan. Crowdfunding kan hier namelijk een oplossing bieden. Crowdfunding wordt meer en meer ingezet door het bedrijfsleven. Niet alleen starters, ook bestaande bedrijven vinden steeds meer hun weg naar deze vorm van financiering. 

Crowdfunding als boost voor uw werkkapitaal

Inmiddels is er voor het bedrijfsleven, sinds de start van crowdfunding in 2011, al meer dan 100 miljoen euro opgehaald. In 2014 wisten 602 bedrijven hun ideeën te financieren via een crowdfundingplatform. Waar crowdfunding eerder werd gezien als een manier om starterskapitaal te vergaren, zien we dat steeds meer (MKB) bedrijven crowdfunding inzetten als een boost voor hun werkkapitaal. Gemiddeld haalt een onderneming per crowdfundingcampagne 90.000 euro op, met excessen van rond de 1 miljoen euro. Een van de redenen voor deze toenemende populariteit is dat bij crowdfunding bedrijven geen complexe financieringsaanvragen hoeven in te dienen, ten opzichte van de reguliere bankleningen. Ook hebben de platformen minder te maken met strenge regulering, waardoor er meer bereidheid is om risico’s te nemen bij projecten. Zolang er vertrouwen is vanuit het publiek en mensen bereid zijn te investeren, kan ieder project met crowdfunding gefinancierd worden. 

Crowdfunding invloed kredietwaardigheid"Een van de redenen voor deze toenemende populariteit is dat bij crowdfunding bedrijven geen complexe financieringsaanvragen hoeven in te dienen." 

Lisanne Barnaart

Kredietwaardig door gestapeld financieren

Naast dat crowdfunding kan worden ingezet voor investeringen buiten de bank om, werkt het ook nog eens andersom. Met het verworven kapitaal via crowdfunding wordt u door de bank als kredietwaardiger gezien en werkt crowdfunding dus als een hefboom om bankfinanciering aan te trekken. Dit is een trend die we in het bedrijfsleven steeds meer zien onder de noemer ‘gestapeld financieren’. Omdat het moeilijker is geworden om aan een banklening te komen en bedrijven soms grote bedragen nodig hebben, wordt er steeds meer gezocht naar verschillende financieringsvormen die samen een goede mix vormen. Hierbij kunt u denken aan crowdfunding, in combinatie met een banklening, factoring en andere manieren van financiering. Door de inzet van deze middelen worden bedrijven kredietwaardiger en maken zij weer meer kans bij een van de andere financieringsvormen. Benieuwd welke van de 16 financieringsvormen een uitkomst bieden voor uw bedrijf? Download dan gratis het eBook slim financieren. 

Iets voor uw bedrijf?

Denkt u aan crowdfunding voor uw bedrijf? De eerste stap is op zoek te gaan naar een platform dat bij u past. Een van de grootste corwdfunding platformen is bijvoorbeeld geldvoorelkaar.

Vervolgens zult u uw aanvraag moeten indienen en bepaalt het platform of dit initiatief wel of niet geplaatst wordt op de website. Indien uw aanvraag geaccepteerd wordt, gaat de campagne van start. Alle social media kanalen worden ingezet om zoveel mogelijk mensen te werven die in uw plannen willen investeren. Geïnteresseerden geven aan hoeveel zij voor uw project over hebben. 

Zodra de campagne is afgerond wordt de balans opgemaakt: is er voldoende geld opgehaald en kan het project van start? Zo ja, dan krijgt uw bedrijf het bedrag overgemaakt. Zo niet, dan krijgen alle geïnteresseerden het bedrag terug. 

Meer over crowdfunding

Wilt u meer informatie speciaal over crowdfunding? Bekijk dan deze pagina waar u op de hoogte wordt gehouden van trends en ontwikkelingen binnen crowdfunding.

Gelijkaardige publicaties