Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 21-08-2013

Crowdfunding: Dé trend van nu

163 keer gelezen

Waar haal je als ondernemer geld vandaan nu de banken hun hand op de knip houden? Bij de massa. Als heel Nederland vandaag een euro naar je overmaakt, ben je morgen miljonair.
 

Wat is crowdfunding?

Als het over trends gaat, gaat het over crowdfunding. Een fenomeen dat de afgelopen jaren steeds groter is geworden en dat de komende jaren waarschijnlijk nog zal blijven groeien. Crowdfunding is simpel gezegd de financiering van een project of onderneming door particulieren. Hierbij gaat het om een directe financiering, dus zonder bemiddeling of tussenkomst van derden.

 

Een goed idee is niet genoeg

Heel veel mensen hebben een goed idee. Feit is dat goede ideeën slechts ideeën blijven als er geen geld is om deze uit te voeren. Banken zijn tegenwoordig niet zo happig meer als het gaat om investeringen. Voorzichtigheid is zekerheid, lijkt het motto van het bankwezen geworden te zijn. Enerzijds is deze bezorgdheid heel begrijpelijk en soms zelfs verstandig, anderzijds is het niets meer dan zonde. Zonde omdat goede ideeën niet van de grond kunnen komen, zonde omdat groei stagneert en zonde omdat er veel geld wordt misgelopen.

 

Vele kleine beetjes vormen een groot geheel

Door het huidige financiële leefklimaat is er een alternatieve financieringsvorm geboren: crowdfunding. Crowdfunding is gebaseerd op de gedachte dat vele kleine beetjes samen een heleboel is. Om een project te realiseren hoeft men dus niet meer per se opzoek naar één grote geldschieter; opgeteld zijn de kleine investeringen van meerdere individuen namelijk even groot.

 

Voor wat hoort wat

De mensen die in een project geïnvesteerd hebben krijgen hier iets voor terug. Denk aan een aandeel in het bedrijf, een percentage van de winst, een eenmalige beloning of enkel eeuwige dank. De belangrijkste reden om te investeren in een bepaald project, blijkt de passie van de initiatiefnemer te zijn. Ondernemers die met grote passie kunnen vertellen waarom zij geld nodig hebben voor hun project, halen meer op.

 

Crowdfunding in de kinderschoenen

Crowdfunding komt niet alleen maar positief in de media. Een groot nadeel van crowdfunding is nu vaak nog het gebrek aan controle en overzicht. Investeerders hebben vaak geen zicht op hoe het geïnvesteerde geld precies besteed is. Omgekeerd heerst het gevaar voor ondernemers dat zij minder scherp zijn zonder de hijgende adem van een bank in hun nek. Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen en zal de komende jaren nog verder geprofessionaliseerd (moeten) worden. Lees meer over een succesvolle crowdfunding campagne in het blog van Lars Fassbender.

 

Meer over crowdfunding

Wilt u meer weten over crowdfunding? Lees onderstaande crowdfunding blogs:

 

Op zoek naar een concreet stappenplan om de alternatieve financier te overtuigen van uw plannen?

Download het eBook