Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 21-08-2013

Crowdfunding: Hoe pak ik dat aan?

363 keer gelezen

In een eerder blog heeft mijn collega Nico gesproken over wat crowdfunding inhoudt en aan welke voorwaarden deelnemers moeten voldoen. Vandaag ga ik het hebben over hoe we een effectieve campagne kunnen opzetten zodat de financieringsdoelen worden behaald.
 

Emerce schreef gisteren over een bedrijf (Tempeest) dat 40.000 euro binnenhaalde via crowdfunding voor een iPad game. In het geval van Tempeest meldde zich zelfs een bovengemiddeld aantal financiers. Crowdfunding kan dus een succesvolle vorm van financiering zijn.

Hoe pak je dat aan, een crowdfunding campagne? Om een zo helder mogelijk beeld te schetsen hieronder enkele do’s en enkele don’ts voor een effectieve campagne:

Do’s voor crowdfunding

  1. Bepaal de looptermijn van de campagne: het beste is om campagnes circa 30 tot 45 dagen actief te zetten.
  2. Plan vooruit: u zult actief moeten communiceren met de doelgroep. Zorg voor een planning waarin u nieuwsbrieven, persberichten en updates naar uw netwerk in een logische volgorde verstuurt.
  3. Communiceer met uw donateurs: het is bewezen dat donateurs geneigd zijn, om in een later stadium van een campagne, nogmaals te doneren wanneer zij een simpele ‘bedankt mail’ ontvangen en gedurende de campagne op de hoogte worden gehouden van vorderingen.
  4. Plaats een video bij uw campagne: deze mag maximaal 2 tot 3 minuten lang zijn. Plannen die worden ondersteund met video’s zijn twee- tot driemaal zo succesvol.

Don’ts voor crowdfunding

  1. Behandel de crowd absoluut niet als een ‘fooienpot’: de grootste fout die men kan maken is denken dat je de campagne online zet en het geld vanzelf binnen rolt. Beter is het om de campagne als een event te zien: hoe ga je mensen boeien en hoe houd je ze geboeid?
  2. Ondoorzichtige en vage plannen: wees helder in wat u gaat doen, wat investeerders kunnen verwachten en wat hun ROI (return on investment) is.
  3. Don’t worry: de eerste en de laatste week zijn de belangrijkste weken van de campagne, in deze weken wordt het meeste geld gegenereerd. Tot wel een derde van de totale opbrengsten wordt in de laatste week opgehaald.

Wees creatief in communicatie en gebruik uw netwerk

Een crowdfundingcampagne kent vele gelijkenissen met een marketingcampagne. Zodra het (ondernemings)plan klaar is, dient er nagedacht te worden over hoe men een zo groot mogelijk bereik creëert. Denk hierbij aan:

  • Uw eigen netwerk aanspreken via Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, e-mail
  • Communicatie onderhouden met donateurs en volgers
  • Organiseer netwerkbijeenkomsten

Tot slot

Het MKB heeft meer en meer moeite om haar projecten te financieren. Crowdfunding is een zeer interessante kans om projecten te financieren. Wellicht is het ook een kans voor u? Kijk eens op deze pagina om de meest succesvolle projecten van 2012 te bekijken.

Meer over crowdfunding

Wilt u meer weten over crowdfunding? Lees dan ook onderstaande blogs:

 

Op zoek naar tips om de alternatieve financier te overtuigen van uw plannen?

Download het eBook