Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 16-06-2014

Crowdfunding wordt Crowdfinanciering

236 keer gelezen

Het fenomeen crowdfunding is inmiddels stevig geworteld in de Nederlandse bedrijfscultuur en lijkt een mooie toekomst tegemoet te zien. Niet alleen wordt crowdfunding steeds bekender bij het grote publiek, maar vooral ook bij het (kleinere) bedrijfsleven. In dit blog leest u over de verschuiving van funding naar financiering en de voordelen voor het bedrijfsleven. 

De groei van crowdfunding naar crowdfinanciering

We zien daarnaast een duidelijke verschuiving van funding naar financiering. In den beginne werd crowdfunding vooral gebruikt door artiesten en kunstenaars om geld in te zamelen voor het maken van een kunstzinnige uiting. De beloning voor de kapitaalverschaffer was dan het eindproduct, zijnde een cd, optreden of zeefdruk. Ook andere startups konden hun funders nog vaak betalen middels het eindproduct, een bepaalde korting of andere voordelen.

Wat zijn de voordelen voor het bedrijfsleven?
Wat we nu zien op de crowdfundingplatforms begint echter meer te lijken op crowdfinanciering. Een flink aantal bedrijven gebruikt crowdfunding voor het aangaan van een lening. Een snelle blik op de hoofdpagina van grote platforms als Geldvoorelkaar.nl, Fundyd.nl en kapitaalopmaat.nl leert ons dat de bestemming voor het geleende geld steeds vaker de financiering van het werkkapitaal, een verbouwing of het voorfinancieren van voorraden is. Niet zozeer funding, maar meer financiering.

Het grote voordeel is natuurlijk vooral dat u niet langs de (te kritische) bank hoeft. Maar het heeft ook nog een paar additionele voordelen, die niet direct in geld uit te drukken zijn. 

  1. Binding met de investeerder
    Ten eerste ontstaat er een goede binding met de investeerders. Dit leidt indirect naar een betere binding met uw klant, want die investeerder is vaak een klant.
  2. Inzicht in het marktpotentieel
    Daarnaast geeft de publieke gang naar de crowd de geldlener een beter inzicht in zijn marktpotentieel. Door direct in contact te treden met klanten krijgt de ondernemer veel informatie over zijn afzetmarkt: marktonderzoek avant la lettre.
  3. Gunstige additionele financiering
    Het grootste voordeel moet dan nog komen. Wanneer er (risicodragend) kapitaal is binnengehaald, is de bank vaak bereid additionele financiering te verstrekken tegen gunstiger voorwaarden. Er is immers onderpand in het bedrijf in de vorm van het opgehaalde geld. De rentes via die ondernemers betalen via de crowd lopen toch gauw tegen de 6 a 8%. Een aanvullende bankfinanciering tegen 4 a 5% is dan wel zo aantrekkelijk.


Tenslotte: hoewel het in contact komen met potentiële investeerders en dus klanten via internet als een voordeel kan worden gezien, moeten veel ondernemers nog wel even wennen aan het openbaar maken van de bedrijfscijfers. Wie hier moeite mee heeft doet er goed aan de banden met de bank voorlopig nog even warm te houden.