data management strategie
Terug naar overzicht
blog

Data management strategie: must voor iedere CMO in 2016

Waren data ooit de verantwoordelijkheid van statistici en analisten, tegenwoordig spelen ze een cruciale rol bij het nemen van belangrijke marketingbeslissingen – en moet dus ook de Chief Marketing Officer zich erin verdiepen. Uit onderzoek van 2bMore blijkt echter dat gebrek aan data-integratie en een lage datakwaliteit nog steeds belemmeringen zijn voor het doorvoeren van data-driven marketing bij Nederlandse bedrijven. CMO’s kunnen dus aan de slag met hun marketing data. Of liever: ze moeten - als ze hun omzet willen veiligstellen en de concurrent een stap voor willen blijven.
 

Gebrek aan data-integratie

Welke gegevens zijn er al? Welke data kunnen we krijgen? Hoe kunnen we dit organiseren en vooral: hoe kunnen we data gebruiken? De CMO van nu moet alle facetten van data begrijpen om de strijd van de concurrent te winnen. De basis voor succes is echter dat de gebruikte data correct én beschikbaar zijn.

En daar wringt de schoen volgens 2bMore. Bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, gaven aan dat adres- en verkoopgegevens bijna altijd goed worden opgeslagen in een centraal CRM- of ERP-systeem. Dat geldt echter niet voor gegevens over bijvoorbeeld Marketing Qualified Leads, Sales Qualified Leads of klikgedrag van websitebezoekers. Deze gegevens worden versnipperd opgeslagen in losse (niet gekoppelde) databases. Niet vreemd dus dat 41,5% van de respondenten aangeeft dat gebrek aan data-integratie de grootste belemmerende factor is om data-driven te worden (waarbij nog eens 22% aangeeft dat dit de op één of op twee na grootste reden is).
 

Slechte kwaliteit marketing data 

Doordat data in losse bestanden worden opgeslagen, kunnen ze niet centraal worden bijgehouden en geactualiseerd. Gebrek aan data-integratie is dan ook een van de oorzaken van een slechte datakwaliteit - nog zo´n aandachtspunt voor CMO’s. Van de door 2bMore onderzochte bedrijven geeft bijna 30% aan dat niet-actuele data de belangrijkste (of de op één of op twee na belangrijkste) reden is om niet data-driven te kunnen werken. Voeg daar de algemeen geldende regel aan toe dat 20% van alle data sowieso jaarlijks muteren en de conclusie is duidelijk: bedrijven (lees: CMO’s) die bij willen blijven, moeten aan de tekentafel om een bedrijfsbrede data management strategie te formuleren.
 

Download Data Driven Marketing Maturity Model


Tijd voor een data management strategie

Een goede data management strategie beschrijft de processen, het bestuur, het beleid, de normen en de instrumenten die nodig zijn om bedrijfskritische data consequent te beheren. 

De strategie is erop gericht data op te schonen en aan te vullen - en vervolgens vanuit één centrale bron actueel en compleet te houden. Die altijd schone en complete data zorgen er niet alleen voor dat de CMO nauwkeurige en correcte marketingbeslissingen kan nemen, doordat er een compleet beeld van de klant of prospect ontstaat. Ze zorgen ook voor meer efficiëntie (door minder foutherstel en dubbel werk), betere klantenservice (want iedereen werkt met dezelfde gegevens) en het creëren van nieuwe kansen (doordat data nieuwe inzichten geven over bestaande en nieuwe klanten). 

Verlies van inkomsten, verlies van klanten, juridische ellende, werknemersfrustraties - met een goede data management strategie verdwijnt het allemaal als sneeuw voor de zon. Maar dan moet de CMO in 2016 wel nú in actie komen. Want volgend jaar is de datakwaliteit alweer met 20% verslechterd…


Meer over data driven marketing?

Wilt u weten hoe uw bedrijf meer data driven te werk kan gaan? Lees dan ook de ePaper ‘Het Maturity Model voor Data Driven Marketing’. 
 

Download Data Driven Marketing Maturity Model

Gelijkaardige publicaties