Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Data mining big data: meer dan een trucje voor Marketeers!

We leven in het tijdperk van de Big Data. Vele bedrijven maken al gebruik van Big Data, onder andere voor hun marketing. Maar Big Data en Data Mining zijn meer dan hype woorden en trucjes voor Marketeers in 2014. Enerzijds is er veel meer in onze wereld dat gaat veranderen door het effect van ‘dataficatie’. Anderzijds blijft de daadwerkelijke waarde voor het bedrijf en de CMO verscholen als er niet aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. 

Data mining: Big Data evolueert

Het zoeken naar prospects of het benaderen van klanten met gepersonaliseerde aanbiedingen toepassingen van Big Data is iets waar veel grote bedrijven al lang mee bezig zijn en kleinere bedrijven druppelsgewijs bij aansluiten. Maar Big Data en Data Mining evolueren. Zo wordt het voor bedrijven nu ook mogelijk om de veelheid aan informatie die bedrijven op hun websites hebben staan toe te voegen aan de informatie die standaard toegevoegd wordt aan bedrijvendatabases. Deze website content analyse voegt toe aan de kracht van Big Data omdat u zo veel scherpere doelgroepselecties kunt maken.

Voor de bredere markt wordt verwacht dat we in 2014 en de jaren daarna een vicieuze cirkel van personalisatie zullen zien. De aandacht verschuift van Big Data naar ‘Little Data’, waarbij het erom gaat om steeds kleinere deelsegmenten te maken zodat marketing tot op het individuele niveau kan worden aangepast.

Big Data: niet alleen voor marketing!

Big Data is echter een technologie die op termijn bijna alle facetten van onze levens zal raken. Ziekenhuizen, steden en overheden zijn voorbeelden van organisaties die nu al te maken hebben met de mogelijkheden en uitdagingen die Big Data biedt. Ook onze persoonlijke gezondheid wordt erdoor geraakt. Aangezien we nu al goedkope mogelijkheden hebben om onze gezondheid ,gewicht, bloeddruk, lichaamsbeweging etc, te monitoren en te analyseren. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van onze smartphone in combinatie met zogenaamde wearables ,zoals een smartwatch, en één van de vele gezondheidsapps die er nu bestaan. Maar ook creatieve vakken, zoals de muziekindustrie of filmindustrie, gaan Big Data gebruiken in meer dan alleen marketing. Waarom zouden we alleen afgaan op het creatieve instinct van de artiest of producer, als we met de technologische mogelijkheden van vandaag al een inzicht kunnen hebben in wat het publiek wil?

Big Data zal alle aspecten van ons leven over de loop van de komende jaren blijven veranderen. De kracht van de wet van Moore - of, zo u wilt, de wet van Nielsen, zal ervoor zorgen dat de snelheid waarmee dat gaat, ook blijft stijgen. CMO’s, maar ook CEO’s doen er goed aan om de waarde van die constatering goed in te schatten.

Strategische overwegingen van data-technologieën voor de toekomst

De tijd is aangebroken dat de analyse van data een prominente plaats te krijgt in de boardroom. De hoeveelheid data die verzameld en geanalyseerd moet worden, tezamen met het belang daarvan voor de hele organisatie, zorgen ervoor dat Data Mining en data analyse niet meer slechts aan de uitvoerende kant van het bedrijf komen te hangen.

In een eerder artikel besprak ik al hoe de ROI van data analyse vergroot kan worden. Dit kan door geïntegreerde systemen op te zetten waaruit iedere medewerker van de gehele organisatie kan putten. Hiernaast is het zo dat de jacht op analytisch talent door vooruitziende bedrijven juist nú wordt ingezet. 

Ten slotte zal het creëren van een functie als CAO oftewel Chief Analytics Officer ervoor zorgen dat de juiste Big Data wordt gekoppeld aan een strategisch opgezette, door alle lagen van de organisatie werkende ‘Big Analysis’. Zo kan Big Data échte business intelligence opleveren, voor alle lagen van de organisatie, van management tot customer service. Alleen dan wordt de werkelijke kracht van data voor uw marketing, en in feite voor het hele bedrijf, zichtbaar. 

Gelijkaardige publicaties