Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 28-05-2014

Data Mining: marketing automation in 2014

43 keer gelezen

Automatisering van marketingactiviteiten is een trend die we al enkele jaren zien opkomen. Werden programma’s voor marketingautomatisering eerder voornamelijk gebruikt voor het automatiseren van e-mailmarketing. Nu worden ze breder en dieper ingezet. Het effectief toepassen van inzichten vanuit de data die dergelijke systemen opleveren, blijft een grote uitdaging voor marketeers.

Regalix is een bedrijf uit Palo Alto, Californië dat gespecialiseerd is in consultancy trajecten waarbij de focus ligt op productinnovatie en marketing. Onlangs bracht het bedrijf een rapport uit genaamd “The State of Marketing Automation Report 2014”. In dit rapport vindt u de percentages voor gebruik van verschillende marketingautomatisering-producten, resultaten van de implementatie hiervan, en uitdagingen en tips voor het gebruik ervan.

Van e-mail marketing tot cross-channel

Rode draad in het rapport is dat programma’s voor marketingautomatisering niet meer enkel voor de automatisering van e-mailcampagnes worden gebruikt. In plaats daarvan worden dergelijke systemen steeds meer ingenieus toegepast om klanten te werven.

Andrew Steele, senior vice-president Emerging Business bij Regalix, zegt hierover: “Automatisering van marketing is steeds essentieler voor succes in marketing. De afgelopen vijf jaar is het gebruik ervan enorm gegroeid. Het is ontwikkeld van een automatiseren van e-mail marketing tot een systeem dat klanten aantrekt. Het wordt gebruikt voor lead-nurturing en het aanhouden van bestaande klanten. We zien in het “State of Marketing Automation Report 2014” dat we deze systemen gebruiken om cross-channel marketingcampagnes te managen en om potentiële klanten een sterk gepersonaliseerde ervaring te bieden.”

Belangrijkste uitkomsten van het rapport:

  • 86% van de marketeers ziet gebruiksgemak als het belangrijkste criterium voor de evaluatie van marketingautomatiseringssystemen.
  • 55% van de ondervraagde marketeers maakt al gebruik van geautomatiseerde marketing en verwacht de investeringen de komende jaren niet te vergroten.
  • 34% van de marketeers gebruikt cijfers over de effectiviteit om de ROI van marketingautomatisering te meten, terwijl 87% cijfers over engagement gebruikt om hetzelfde te doen.
  • 54% van de marketeers die nog geen gebruik maken van automatiseringssoftware geeft aan dat budget het grootste struikelblok is.
  • 66% van de marketeers en CMO’s geeft aan minder dan 10% van hun budget uit te geven aan marketingautomatiseringssoftware.
  • 48% van de marketeers zegt dat de grote hoeveelheden data die gemined worden niet effectief worden gebruikt, doordat de expertise voor data analyse simpelweg ontbreekt.

Voordelen van het gebruik van marketingautomatisering

  • Verbeterde lead management en lead nurturing. 89% van de marketeers geeft aan dat dit het meest cruciale voordeel is van het gebruik van automatisering in hun marketing.
  • Meetbare resultaten: automatiseringgsystemen dragen sterk bij aan het aantonen van de ROI van marketinguitgaven, wat één van de grootste pijnpunten is voor marketeers vandaag de dag.
  • Verbeterde targeting en personalisatie: 66% van de marketeers en CMO’s geeft aan dat dit een belangrijke toegevoegde waarde is van automatiseringssoftware.

Belangrijkste aanbieders van marketingsoftware

Het blijkt dat er zo’n 110 aanbieders op de markt zijn. Toch laat het onderzoek van Regalix duidelijk zien dat drie grote partijen de markt domineren: Marketo, Eloqua en Pardot.

  • 70% van de marketeers gebruikt de software van Marketo of geeft aan dit te hebben overwogen in de afgelopen 12 maanden.
  • 41% heeft Eloqua gebruikt of overwogen in het afgelopen jaar.
  • 32% heeft gebruik gemaakt van de software van Pardot, of heeft dit overwogen in de afgelopen 12 maanden.

Op welke kenmerken moet u letten als marketeer?

Aangezien budgetten als het belangrijkste obstakel worden genoemd, zou men verwachten dat de prijs van de verschillende beschikbare pakketten de beslissende factor zou zijn. Dit is echter niet het geval:

  • 86% van de marketeers geeft aan dat gebruiksgemak de belangrijkste factor is bij de beslissing voor een bepaald pakket voor marketingautomatisering.
  • De prijs is door 81% van de ondervraagde marketeers wel gezien als een belangrijke factor in hun besluitvormingsproces.
  • 77% van de marketeers geeft aan dat de mogelijkheden voor integratie met hun bestaande CRM, mobiele en sociale platforms van cruciaal belang zijn voor succesvolle implementatie.
  • Het stijgende belang van data en analyse blijkt uit het feit dat 75% van de marketeers inmiddels ook op zoek is naar een systeem dat data op een gestructureerde wijze kan weergeven.

Het volledige rapport van Regalix is hier te downloaden.