Ideale B2B klant
Terug naar overzicht
blog

Data zet vak van credit manager op z’n kop

Credit managers zijn ervan overtuigd dat data hen helpt om hun processen te verbeteren. Sterker nog: ze vinden dat data hun beroep aantrekkelijker maakt. Alleen gebruiken ze data vandaag de dag eerder als defensief dan als offensief instrument. Dat zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek ‘De status van datagebruik binnen credit management’ dat Credit Expo en Graydon uitvoerden naar aanleiding van de beurs op 5 november 2015 in Nieuwegein.

Het onderzoek van Credit Expo en Graydon, waar 300 creditmanagers uit Nederland en België aan deelnamen, wordt uitgebreid gepresenteerd op 5 november door Graydon experts Frans van den Heuvel en Ralph Wanders. In aanloop naar de Credit Expo zet bedrijfsinformatiespecialist Graydon alvast drie belangrijke conclusies uit het rapport op een rij:

  1. Data wordt op dit moment vooral ingezet als defensief instrument. De meeste credit managers geven aan dat ze vooral data gebruiken om risico’s te beheersen. Data wordt veel minder ingezet voor een ‘positieve’ manier van zakendoen zoals het genereren van meer leads, het vergroten van de omzet en een betere klanttevredenheid.
     
  2. De respondenten zijn ervan overtuigd dat data een positieve invloed heeft op de kwaliteit van de beslissingen die worden genomen binnen het credit management. Ook de snelheid waarmee deze beslissingen kunnen worden genomen, wordt volgens hen door data positief beïnvloed.
     
  3. Bijna 80% van de respondenten verwacht dat data het vak van credit manager de komende vijf jaar aanzienlijk zal veranderen. Een ruime meerderheid van hen denkt ook dat het gebruik van datagedreven inzichten hun vak aantrekkelijker zal maken.

De volledige resultaten van het onderzoek worden op 5 november 2015 tijdens Credit Expo in Nieuwegein bekend gemaakt. Het volledige onderzoeksrapport zal dan ook te downloaden zijn op de website van Graydon of Credit Expo.

Gelijkaardige publicaties