Twitter
Terug naar overzicht
blog

Database management en Twitter: een gouden duo voor uw marketing

Op de hoogte blijven van het nieuwste nieuws en de meest trendy trends in marketing is leuk werk. Het is veel werk omdat verandering ontzettend snel plaatsvindt. Maar ook omdat marketing zich steeds meer online gaat afspelen en de ontwikkeling van alles dat digitaal is nu eenmaal in een razend tempo versnelt.

De andere kant (misschien wel de onderkant of ook wel; het fundament) van online marketing voor bedrijven bestaat dan uit het iets minder glamoureuze, maar toch het belangrijke managen van de database. Een goede database die up-to-date is, is namelijk de basis voor uw marketing activiteiten, zowel online als offline. Immers; hoe weet u anders welke potentiële klanten u in een bepaalde regio kunt benaderen? Welke van uw bestaande klanten u kunt benaderen met een nieuwe campagne en hoe zorgt u er anders voor dat uw marketing niet vervelend gevonden wordt voor degenen die het bereikt?

Database Management en Social Media Marketing hand in hand

Uiteindelijk zijn de snelle, hippe social media en het wellicht wat grijzige database management dus elkaars beste vrienden. Social media helpen u bij uw marketing om uw bereik te vergroten, en vormen samen met e-mail marketing en uw eigen website de belangrijkste pilaren van uw online marketing. De database die er de basis van vormt, zorgt ervoor dat de Social Media marketing (maar ook bijvoorbeeld e-mail marketing) een hoge ROI opbrengen, doordat er gericht gewerkt kan worden. Een recente ontwikkeling in de manier van werken van één van de belangrijkste sociale netwerken - Twitter - zorgt er voor dat database management en social media advertising op een mooie manier bij elkaar komen.

Targeting op e-mail adressen binnen Twitter

Sinds eind 2013 was het al mogelijk op bezoekers van uw website te retargeten via Twitter. Maar nu is het sinds afgelopen week ook mogelijk om uw advertenties op Twitter te vertonen aan mensen die op Twitter aanwezig zijn, en wiens e-mail adressen in de database van uw bedrijf voorkomen. Dit opent natuurlijk volop de mogelijkheden voor specifieke campagnes en het genereren van leads binnen vooral uw bestaande klantenbestand. In deze blog post legt Twitter uit hoe u dit toe kunt passen. Onderstaand diagram is afkomstig uit het blog van Twitter zelf:

In het diagram ziet u hoe het koppelen van uw database aan Twitter in zijn werk gaat. Stel, u bent een modeketen en u wilt een bepaalde uitverkoop promoten bij mensen die al een membership card hebben. U voegt, middels een advertentie partner de e-mail adressen van deze specifieke groep klanten bijeen in een onleesbaar bestand. Dit bestand wordt vervolgens door Twitter uitgelezen en de e-mailadressen gekoppeld aan de bijbehorende Twitter-accounts. Zo wordt uw advertentie alleen getoond aan de doelgroep die u wilde bereiken.

Het belang van database management

Twitter onderstreept hiermee het belang van een goed database management voor uw bedrijf. Zorg dat uw database altijd up-to-date is; een koppeling als bovenstaande is zinloos als de helft van uw adressenbestanden verouderd zijn en bijvoorbeeld bedrijven bevatten (indien u in de B2B sector werkt) die niet meer actief zijn.

Twitter bewijst het: opposites attract. Robuust database management en flitsende social media gaan hand in hand, en vormen een gouden duo voor uw marketing in 2014.

Gelijkaardige publicaties