De tijd is aangebroken dat de analyse van data een prominente plaats krijgt in de boardroom en in de cultuur van uw gehele bedrijf. Data mining en database management zijn al lang niet meer alleen trucjes voor de marketeer: de gehele bedrijfsvoering wordt meer en meer gebaseerd op relevante beschikbare data.
Een belangrijke eerste stap is om een zogenaamde data-driven bedrijfscultuur te creëren. Alleen, hoe doet u dat?
In het blog van informit.com geven de auteurs van “Analytics Across the Enterprize: How IBM Realizes Business Value From Big Data and Analytics” (Brenda Dietrich, Emily Plachy en Maureen Norton) specifieke tips om meer daadwerkelijke waarde te verkrijgen uit het toepassen van Big data. Zij gaan daarbij dieper in op het versterken van de datagerichtheid binnen uw bedrijfscultuur, het zorgen voor snelle adaptatie door de eindgebruiker, en het zorgen voor een organisatiebreed geïntegreerd databeleid.
Volgens Dietrich, Plachy en Norton is het creëren van een sterke cultuur voor de verkrijgbaarheid en het gebruik van data het belangrijkst. Zij geven een praktijkvoorbeeld van hoe dit toegepast kan worden:
Stel, u bent de manager van de Sales afdeling. U hebt een vergadering belegd om het volgende kwartaal en de naar verwachting lage verkoopcijfers te bespreken. U vraagt om input om de resultaten te verbeteren. Als uw medewerkers nu komen met ideeën, vraagt u bijvoorbeeld: “Welke data heb je om dat idee te ondersteunen?” of “Baseer je dit idee op data of meer op je intuïtie?”. Deze voorbeelden laten u zien hoe u medewerkers kunt laten denken in termen van data-gebaseerde oplossingen. Er volgen 4 tips om met database management te beginnen: