Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Datamining heeft de toekomst

Data mining en data analyse zijn de business tools van de toekomst. De explosie van digitale technologie van de afgelopen twee decennia heeft ervoor gezorgd dat  data mining in heel veel verschillende hoedanigheden het dagelijks leven beïnvloedt. Veel meer dan alleen in online business en marketing.

Tegelijkertijd levert Big Data de moderne marketeer tools en inzichten waar hij voorheen enkel van kon dromen.

In een eerder artikel beschreef ik hoe datamining voor de B2B marketeer van 2014 nog een grote uitdaging blijkt te zijn. Maar niet alleen B2B marketeers hebben moeite om de snelle ontwikkelingen bij te benen, noch zou de implementatie hiervan in hun bedrijven uitsluitend hun verantwoordelijkheid moeten zijn. In dit artikel bespreek ik, ter inspiratie, een toepassing van Big Data door middel van wearable technologie door één van de grootste en bekendste merken ter wereld: Walt Disney.

Uit het “Know More to Grow More” rapport van de CMO council bleek onlangs dat het toepassen van Big Data voor veel B2B marketeers nog een grote uitdaging is. Het verzamelen en analyseren van data levert in slechts 21% van de gevallen het gewenste resultaat. Namelijk real-time bruikbare business intelligentie ter ondersteuning van de sales afdeling. In eerdere artikelen gaf ik u al handvatten voor het verbeteren van de effectiviteit van uw data mining inspanningen. Met name het creëren van een geïntegreerd data systeem voor alle afdelingen van uw bedrijf en een groter strategisch belang voor data mining en -analyse zijn daarbij aan te raden.

Het zijn niet alleen B2B bedrijven die moeite hebben om de snelle ontwikkelingen in deze technologie bij te benen. Het ziet er naar uit dat bedrijven die in de toekomst een sterke concurrentiepositie willen behouden, zich zo snel mogelijk moeten aanpassen. Ter inspiratie kunnen zij kijken naar hoe grote bedrijven en merken het doen.

Hoe Disney Big Data toepast

Disney heeft recent een nieuwe strategie voor personalisatie uitgerold voor de +/- 30 miljoen bezoekers van haar park in Orlando, Florida. Disney ontdekte dat haar gasten meer verwachtten van de smartphone mogelijkheden.

Met de MyMagicBand,een kleurige armband die via radiosignalen contact maakt met een online MyMagic+ profiel, geeft Disney haar bezoekers nu een ultra-gepersonaliseerde en gemakkelijke pretpark-ervaring.

Zo kunt u met de MyMagicBand ter plaatse kaartjes kopen voor attracties. Alles kan vooraf online worden geregeld en ter plaatse middels een NFC-scanner worden gecheckt. Het is dus niet meer nodig om met stapels uitgeprinte entreekaartjes voor het hele gezin rond te lopen. Houd de MyMagicBand boven de scanner en stap maar in! De personalisatie is mogelijk dankzij het online bezoekers-profiel en maakt het zelfs mogelijk dat uw kind op afstand wordt herkend en bij de voornaam wordt aangesproken door één van de favoriete Disney-karakters!

De mogelijkheden van deze nieuwe datapunten

De futuristische mogelijkheden tot het personaliseren en vergemakkelijken van de user experience voor de parken van Disney vormen natuurlijk nog maar één gedeelte van de winst. Vanuit Data mining perspectief gebeurt hier namelijk nog iets enorm interessants. Middels het tracken van de ervaringen en het gedrag van klanten ter plaatse ontstaan enorm veel extra datapunten. En met de hoeveelheid mensen die dag in dag uit online en in het park contact maken met het geïntegreerde klant-systeem van Disney, kunnen er enorm grote patronen worden ontdekt in de veelheid van data.

Het feit dat Disney zoveel van het klantcontact managed via één systeem, zorg ervoor dat de klant bij ieder contactmoment een zeer sterk gepersonaliseerde behandeling krijgt. Ten slotte maakt een  predictieve analyse het mogelijk om te voorspellen op welke momenten bezoekers de neiging krijgen om af te haken, of open staan voor een bepaalt aanbod.

De lessen voor B2B marketeers

Het voorbeeld van Disney is vooral bedoeld ter inspiratie. We zien hier een glimp van wat er allemaal mogelijk is met de technologie van vandaag. De lessen die marketeers, maar ook CEO’s hieruit kunnen afleiden zijn wat mij betreft de volgende:

1. Er is lef en visie getoond om data technologieën uit te bouwen tot op dit niveau. Dit betaalt zich nu uit in een betere ervaring voor klanten. Dit resulteert hoogstwaarschijnlijk in loyalere klanten en brand ambassadors en beter inzicht in hoe u de klanten proactief te benaderen.
2. Een geïntegreerd data management systeem ligt aan de basis van de Big Data marketing, sales en customer service waarmee Disney haar klanten benadert.
3. Wellicht het belangrijkste inzicht dat Big Data die het systeem van MyMagic+ Disney op zal leveren, is de verkoopkansen bij bestaande klanten. Als u geïnteresseerd bent in de verkoopkansen bij bestaande klanten van úw bedrijf die Big Data kunnen aantonen, klikt u dan hier voor meer informatie over Graydon’s klant-markt analyse. 

Gelijkaardige publicaties