Artikel
Geschreven door Roland Hoff
Posted on 17-10-2013

De 5 do’s en dont's van het lezen en interpreteren van bedrijfsinformatie

114 keer gelezen

Bedrijfsinformatie kun je op verschillende manieren interpreteren. Hoe kunt u deze informatie het beste lezen? U leest het in onderstaande vijf do's and don'ts.

1: Kijk bij bedrijfsinformatie niet alleen naar kredietlimiet

De kredietlimiet is een indicatie samengesteld op basis van de op dat moment beschikbare gegevens. Bekijk deze altijd in relatie tot het orderbedrag. Als u zelf met interne kredietlimieten werkt zult u goed over de hoogte hiervan na moeten denken. Als een bedrijf een advies van € 1.000.000 krijgt heeft het geen zin om deze limiet intern over te nemen als u zelf normaal gesproken maar voor € 10.000 aan uw klant levert. Het doel van uw eigen limiet is immers om uw risico’s te beperken. Een nieuwe order van € 200.000 zou ruim binnen de limiet passen maar is wel iets waar u van op de hoogte wilt zijn.
 

2: Maak bedrijfsinformatie onderdeel van uw beslissingsproces

Een belangrijk aspect bij het gebruik van kredietrapporten is dat de beslissing altijd bij u zelf ligt. Gebruik zoveel mogelijk bronnen om het plaatje zo compleet mogelijk te maken. Intern is er vaak ook informatie beschikbaar, zowel bij de finance afdeling (geschiedenis betaalgedrag) als bij sales (persoonlijk contact).

3: Wees kritisch

Het interpreteren van bedrijfsinformatie kan lastig zijn. Neem als er onduidelijkheden of tegenstrijdigheden zijn contact op met de servicedesk van uw informatieleverancier. Zij kunnen uw bedrijfsinformatie tevens aanvullen met extra onderzoek. 

4: Houd de betaalervaringen in de gaten

Het kan dat een bedrijf een hele hoge limiet krijgt, maar dit zegt nog niets over het betaalgedrag. Als uw eigen liquiditeitspositie onder druk staat is het natuurlijk erg aanlokkelijk om een mega-order te leveren aan een grote partij, maar stel dat deze pas na 90 dagen betaalt, kunt u zichzelf zo’n krediettermijn wel veroorloven? Probeer ook eventuele patronen te herkennen, misschien worden grote bedragen later of eerder betaald dan kleine bedragen. Daarnaast zijn de eerste signalen dat een bedrijf in liquiditeitsproblemen zit vaak te herkennen aan een verslechterend betaalgedrag.

5: Het hele plaatje

Neem eens afstand van uw prospect of klant en kijk eens naar het grote plaatje, klopt het verhaal? Ziet u opvallende of onverwachte zaken?