Artikel
Geschreven door Roberto Tessaro
Posted on 02-10-2017

De accountant als strategisch partner: tijdig kansen en risico’s signaleren

188 keer gelezen

De rol van de accountant verandert, schreven wij in 2013 al op het Graydon blog. Uit onderzoek bleek dat ondernemers steeds meer strategisch advies, aanwezige branchekennis en duiding van de cijfers verlangen, om daar bedrijfskeuzes op te kunnen baseren. Die veranderende verwachtingen bieden kansen voor accountants en controllers, voorspelden we. Maar vier jaar later lijken accountants die kansen nog niet te hebben gegrepen. Welke bijdrage kan een accountant leveren bij het bepalen van de strategie van een klant? En wat is er nodig om die nieuwe rol te gaan vervullen?

Traditionele rol van de accountant

Accountants werken dagelijks met gedetailleerde cijfers. Klanten vertrouwen hun accountant, willen ontzorgd worden en wensen inzicht te verkrijgen in hun huidige situatie. Of nog mooier: inzicht in de toekomst. Welke markten zijn kansrijk? Welke risico’s kan ik het beste vermijden? Heeft een potentiële samenwerkingspartner betalingsachterstanden? Hoe staan mijn klanten er financieel voor? 

Toch houden de meeste accountants het nog altijd bij het achteraf verklaren van de cijfers en het opmaken van de jaarrekening. Een gemiste kans, want juist de traditionele rol van de accountants als verwerker van gegevens lijkt onder invloed van de digitalisering binnenkort te zijn uitgespeeld.

Hulp bij risicobeheersing

Maar het kan ook anders. Een geautomatiseerde administratie biedt real time inzichten, waardoor ondernemers niet meer hoeven te wachten op de jaarcijfers om te weten hoe zij er voor staan. Zij kunnen op elk moment bijsturen en snel inspringen op kansen. 

Ondernemers hebben meer dan ooit behoefte aan een strategisch businesspartner om hun toekomstige richting te bepalen. Bijvoorbeeld als het gaat om risicobeheersing. Ga ik in zee met een bepaalde leverancier of is het bedrijf in verband gebracht met fraude? Ga ik investeren in een duurzame relatie met mijn klant of is dat te risicovol, gelet op zijn financiële positie?

Inzicht in risicoprofiel 

Hoe kan de accountant de benodigde gegevens verkrijgen om ook daadwerkelijk te kunnen adviseren over de toekomst? Door externe samenwerkingen aan te gaan met een ratingbureau of een dataspecialist kunnen accountants waardevolle inzichten genereren voor hun klanten. 

Denk aan Big Data-oplossingen, die direct inzicht geven in het netwerk van een zakenrelatie. Hiermee kan een accountant zijn klanten snel en eenvoudig inzicht verschaffen in het risicoprofiel van (potentiële) leveranciers of klanten en strategisch meedenken bij het nemen van belangrijke beslissingen. Doet een klant er verstandig aan om met een bepaalde onderneming in zee te gaan?

Samenwerking biedt kansen

Door intensief samen te werken met een externe datapartij kan een accountant een uitvoerige risicoanalyse uitvoeren en goed onderbouwd advies uitbrengen over de te volgen strategie. Daarmee creëert een accountant nieuwe kansen voor zijn klanten, maar zeker ook voor zichzelf, als strategisch partner en rechterhand van de ondernemer.

Meer weten? 

Meer weten over trends en ontwikkelingen binnen de accountancysector? Download het volledige rapport Graydon Data Insights Accountancy 2017.