Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 21-11-2013

De CEO van de toekomst

169 keer gelezen

Leiderschap 2.0

Onze samenleving is aan enorme veranderingen onderhevig. Het klimaat voor ondernemingen is op zijn zachtst gezegd uitdagend en de opkomst van internet heeft ervoor gezorgd dat Business Agility, of het behendig omgaan met nieuwe omstandigheden, een nieuwe managementcultuur aan het worden is. Wat verwachten we eigenlijk van een eigentijdse CEO de komende jaren?

Duurzaam en verantwoord ondernemen integreren in bedrijfsvoering

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn begrippen die de toekomstige leiders vaak zullen tegenkomen. De consument van nu wil dat zijn producten op een maatschappelijk verantwoorde manier geproduceerd worden. Kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en weinig zorg voor het milieu wordt niet meer geaccepteerd. Volgens onze voormalige minister-president Jan-Peter Balkenende, momenteel MVO-missionaris binnen Ernst & Young, zijn er slechts twee soorten ondernemingen: zij die maatschappelijk verantwoord ondernemen tot hun concurrentievoordeel maken, en zij die volgen. Dit geldt natuurlijk ook voor leiders.

CEO vrouw

Wees een vrouw!

Randstad heeft eerder dit jaar een onderzoek gedaan naar de gewenste eigenschappen van de toekomstige leider. De ideale roerganger moet beschikken over de volgende eigenschappen: motiverend, eerlijk, betrokken, sociaal vaardig en menselijk. ‘Hardere’ eigenschappen, zoals daadkrachtig en assertief worden als minder belangrijk gezien. Ook het ‘luistervermogen’ wordt als belangrijk gezien. Kortom, de ideale leider heeft zachte eigenschappen, en is dus….een vrouw! Dus dames, beuk dat glazen plafond eruit en grijp je kansen!

Decentralisatie en minder hiërarchische organisatie

De organisaties van de toekomst zijn platter en meer gedecentraliseerd. Werknemers worden mondiger waardoor leiders hun ideeën op een andere manier dan voorheen geaccepteerd moeten zien te krijgen. Een trend die hier nog eens dwars doorheen loopt, is de enorme toename van het aantal zzp-ers, ontstaan als gevolg van de vele ontslagen in het bedrijfsleven ten tijde van de financiële crisis. Bedrijven zullen in de komende jaren meer en meer met freelancers gaan werken en ook dat vereist weer een andere aanpak. Iemand overtuigen in plaats van bevelen wordt de nieuwe uitdaging voor leiders.Golbalisering

Trendwatcher

Door de snel veranderende omgeving zal een leider vooral flexibel en behendig, ook wel agile of agility genoemd, moeten zijn. De globalisering zorgt ervoor dat de concurrentie uit alle hoeken en gaten komt opzetten en de almaar voortschrijdende technologie kan uw product zomaar opeens overbodig maken. Het hebben van visie op globalisering en nieuwe technologie is zeer gewenst.

Lef en verantwoordelijkheid

En dan nog de belangrijkste twee eigenschappen. Cabaretier Erik van Muiswinkel komt een dezer dagen met zijn eerste solo-voorstelling genaamd Schettino. Zijn show gaat over leiderschap en als eye-catcher heeft hij gekozen voor de naam Schettino, bij u wellicht bekend als de kapitein van het omgeslagen cruiseschip voor de kust van Italië. Schettino staat voor alles wat een leider niet moet zijn, door lichtzinnig te sturen en daarna zijn eigen hachje voorop te stellen toonde hij aan geen verantwoordelijkheidsgevoel en geen moed te hebben.

Een goede leider zal dus bovenal lef en verantwoordelijkheid moeten tonen.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.