Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 04-12-2013

De CFO van de toekomst

442 keer gelezen

In een vorig blog had ik het over de CEO van de toekomst. Naast de CEO is de CFO, Chief Financial Officer, een belangrijke pion in de Management Board. Sterker nog, de rol van de CFO is waarschijnlijk nog nooit zo belangrijk geweest als in de huidige tijd. De CFO is als de minister van Financiën. Niemand kan om hem heen, hij is een spin in het web en praat overal over mee. Tegelijkertijd heeft de CFO te maken met de enorme veranderingen die dagelijks hun intrede doen in het bedrijfsleven. Hoe moet de CFO van de toekomst eruitzien wanneer hij of zij de steeds belangrijker wordende positie binnen het bedrijf op een goede manier wil inkleden?

Onderzoek Ernst & Young

Het ‘traditionele hoofd van de boekhouding’ is een moderne, van alle markten thuis zijnde Chief Financial Officer geworden. Ernst & Young deed onderzoek onder 530 finance managers naar de eigenschappen die toekomstige CFO’s moeten hebben. Belangrijkste uitkomst was dat niet alleen kennis van financiële vraagstukken, maar ook internationale ervaring en ervaring met grote veranderprojecten (cost restructuring, M&A, IT-projecten) als heel belangrijk wordt gezien.

Communicatieve vaardigheden

Daarnaast komt de CFO meer en meer in de openbaarheid. Bij de presentatie van de cijfers van beursgenoteerde ondernemingen is het vaak de CFO die het woord doet. Hij is degene die de cijfertjes kan uitleggen. Ook is de CFO de eerst aangewezen sparringpartner van de CEO. Van de CFO worden dus ook communicatieve vaardigheden verwacht. Ook hier is de knorrige boekhouder verleden tijd.

Veel aandacht voor ‘the new CFO’

Er is veel aandacht voor de ontwikkeling van de CFO. Vooral de financiële crisis heeft voor de CFO veel veranderd. Was geld aantrekken voor 2008 een vanzelfsprekendheid, nu is het van levensbelang. Voor de CFO is er dan ook in ruime mate aanbod van aanvullende trainings- en coachingsmogelijkheden. Alex van Groningen, Erasmus en CFO Consult: allemaal hebben ze aandacht voor de nieuwe CFO. Volgens de Erasmus Universiteit Rotterdam dient de CFO zich “opnieuw te verdiepen in de business, de business modellen, de risico’s en daarnaast de veranderende relatie met share- en staFinancieel managerkeholders.” De cursisten gaan in discussie met topsprekers uit de wetenschap en thought leaders uit de internationale praktijk.

CFO vaak opvolger CEO

Toen begin jaren ‘90 CFO Erik-Jan Nederkoorn de nieuwe CEO van Fokker werd, ging er een schok door het hele bedrijf. Voor het eerst stond er geen techneut aan het bewind. Nu is het meer regel dan uitzondering dat de CFO zijn CEO opvolgt. De financiële kant van het bedrijfsleven is zo belangrijk geworden dat de CFO vaak hoger in aanzien staat dan zijn collega board members die bijvoorbeeld productie of HR onder zich hebben.

Adel verplicht

De CFO wordt dus steeds belangrijker. Dat betekent ook dat er aan de CFO zwaardere eisen (mogen) worden gesteld.Internationale CFO De CFO zal zich naast zijn basisvaardigheden (de ‘cijfers’) dan ook op vele vlakken moeten ontwikkelen. Terug naar het onderzoek van Ernst & Young: strategisch financieel management, leiderschapskwaliteiten en ervaring met M&A worden ook nog aan het verlanglijstje toegevoegd. En dan het liefst in een internationale omgeving. De nieuwe generatie CFO’s kan zijn borst natmaken. Er wordt veel van hen verwacht.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.