Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 24-12-2013

De CMO van de toekomst

264 keer gelezen

De Chief Marketing Officer, bestaat hij of zij binnen uw bedrijf? De hoogste baas op het gebied van Marketing heeft het moeilijk, als we de verhalen op internet mogen geloven. De CEO is de baas, de CFO trekt ook aan de touwtjes, maar de CMO heeft moeite om binnen het bedrijf zijn positie staande te houden of te verstevigen. Binnen menig bedrijf zit de Chief Marketing Officer nog niet eens in het hoogste management maar rapporteert hij aan de CEO of CFO.

Er is door het Engelse vakblad The Economist onderzoek gedaan onder CMO’s. Men wilde weten waarom hij/zij nog niet helemaal meetelt binnen het hoogste echelon:

  • Marketing wordt niet als strategisch gezien
  • Onduidelijkheid over prioriteiten
  • Teveel focus op PR en communicatie
  • De definitie van Marketing is voor iedereen anders

Daarnaast heeft de hoogste Marketing man in opkomende mate last van de kracht van de CFO. CFO’s winnen aan inspraak de laatste jaren, vooral sinds het uitbreken van de financiële crisis realiseert iedereen binnen de organisatie dat de beschikbaarheid van kapitaal een van de topprioriteiten van het bedrijf is.

Klant is koning, CMO is prins

Toch valt niet te ontkennen dat de CMO een spilfunctie is binnen het bedrijf. De Chief Marketing Officer vertolkt namelijk de stem van de klant. Door het meten en analyseren van marktonderzoek is de CMO degene die de wensen van de klant vertaalt richting afdelingen als productie en R&D. Nu klanten steeds mondiger, krachtiger en dus bepalender dan ooit worden, zou de CMO ook een meer centrale rol binnen de organisatie moeten innemen.

De oplossing

Op Linkedin werd onlangs een interessant idee de lucht in geslingerd. Verander de naam van CMO in CCO, Chief Customer Officer. Het begrip Marketing is zo veelomvattend dat er vaak onduidelijkheid is over het takenpakket en de prioriteiten van de CMO. Door zichzelf te vernoemen naar de belangrijkste stakeholder, de klant, wordt er duidelijkheid geschapen over de verantwoordelijkheden. De CCO is de ultieme stem van de klant binnen het bedrijf en kan de mening van de markt vertalen aan de rest van het bedrijf.

Daarnaast zal er een discussie plaats moeten vinden binnen de organisatie. Wat wordt er precies verwacht van de Marketing man? De bepaling van de koers van het bedrijf is van strategische aard en zou in veel opzichten geleid moeten worden door Marketing. Met de informatie over de markt en de consument in zijn achterzak kan de CMO hier, eigenlijk veel beter dan de CFO, veel gewicht in de schaal leggen.

Hier ligt de kans voor de Chief Marketing Officer om zijn plekje in de boardroom op te eisen. Of moet ik zeggen CCO?