Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Dé credit score checklist bij potentiële klanten

Voorkomen is beter dan genezen. Hierom is het van groot belang dat u precies weet wat voor vlees u in de kuip heeft als u in zee gaat met nieuwe zakenrelaties. Maar hoe schetst u een goed beeld van hun kredietwaardigheid? In dit blog vindt u een credit score checklist, die u in de meeste situaties kunt toepassen.
 

1. Maak kennis met de verantwoordelijke voor credit control

Achterhaal via uw collega van sales wie verantwoordelijk is voor credit control binnen het bedrijf en maak eens een afspraak in levende lijve. Dit kan zowel voor, of tijdens de aanvraag van de credit score. Probeer te achterhalen wat hun rol is binnen de organisatie en wat hun visie is op het verbeteren van hun kredietwaardigheid en hun eigen cashflow.
 

2. Analyseer de organisatie

Een tweede belangrijk punt is het begrijpen van de organisatie in zijn geheel. Valt het bedrijf bijvoorbeeld onder de paraplu van een moederbedrijf dat kan bijspringen als de cashflow onder druk komt te staan? Is het bedrijf in een felle concurrentiestrijd? Hoe is het gesteld met hun reputatie? Al deze vragen kunnen u helpen een goed beeld te krijgen van de organisatie waar u op het punt staat zaken mee te doen. Dit heldere beeld kan u weer helpen in het perspectief plaatsen van hun credit score. 
 

3. Beoordeel de supply chain

Een andere factor die van invloed is op de betalingsmogelijkheden van het bedrijf is de supply chain. Het is niet ongepast om te vragen wie eigenlijk de leveranciers van het bedrijf zijn. Acties van leveranciers aan het begin van de supply chain hebben namelijk impact op bedrijven later in de keten. Dit heeft op zijn beurt weer invloed op uw organisatie. Een aantal zwakke schakels in de supply chain van de potentiële klant kan ook uw organisatie in moeilijk vaarwater brengen. Immers, de sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel. Hierom is het van belang dat u inzicht krijgt in de supply chain van uw potentiële klant. 
 

4. Doe een credit check

Een credit check biedt u de meeste financiële informatie die u nodig heeft om een overwogen beslissing te maken. Naast de financiële positie en betaalgedrag, kunt u met een goede analyse ook inzicht krijgen in andere signalen. Denk bijvoorbeeld aan een benchmark van de financiële situatie van het bedrijf ten opzichte van andere bedrijven in de sector. 
 

5. Andere financiële factoren

Naast de aanvraag van een credit check kunt u de jaarrekeningen van het bedrijf opvragen, en analyseren. Het eBook Jaarrekening lezen voor Dummies biedt u daar een leidraad voor. Onderzoek of het bedrijf risicovolle aankopen heeft gedaan. Heeft het bedrijf bijvoorbeeld meer betaalt voor een overname dan werkelijk nodig was? Een andere vraag die jaarrekeningen kunnen beantwoorden is de consistentie van de winsten. Zijn hun winsten over de periodes stabiel, of zit er een grote variatie in?
 
Volledige informatie is van groot belang bij de vaststelling van het kredietrisico wat u loopt met het binnenhalen van een nieuwe klant. Als u bovenstaande checklist doorloopt, weet u zeker dat u goed genoeg geïnformeerd bent over de credit rating op het moment dat u een nieuwe deal gaat sluiten. 
 
Meer informatie?
Gelijkaardige publicaties