Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

De credit score in het tijdperk van big data en social media

Al jaren wordt de credit score gebaseerd op een aantal financiële factoren. Omzet, schulden, en betaalgedrag worden sinds oudsher in de berekening van de credit score meegenomen. In de tijd van snelle technologische ontwikkelingen komt hier waarschijnlijk verandering in. De opkomst van Big Data en social media biedt nieuwe mogelijkheden om de kredietwaardigheid van een bedrijf te analyseren. Deze nieuwe informatiebronnen worden in toenemende mate onderdeel van de credit score. 

Financiers maken steeds vaker gebruik van non-financiële maatstaven om te beoordelen of een bedrijf in aanmerking komt voor krediet. Zo worden activiteiten op social media en Big Data gebruikt om een voorspelling te doen over de kredietwaardigheid van een partij. De impact hiervan op credit scores, en uiteindelijke kredieten wordt steeds beter zichtbaar.

Een goed voorbeeld hiervan is Kabbage, een online data en financieringsverstrekker actief op de Amerikaanse en Engelse markt. Kabbage baseert het besluit of een bedrijf in aanmerking komt voor krediet in grote mate op niet-traditionele data. Inmiddels heeft het bedrijf voor meer dan 150 miljoen dollar aan het MKB gefinancierd. 

Hoe wordt de credit rating beïnvloed door big data?Social media en de credit score

Social media is één van deze non-financiële richtlijnen die Kabbage hanteert. social media analyses lichten een tipje van de sluier op als het gaat om de context van financiële prestaties van een bedrijf. Dit lijkt misschien ver gezocht, maar het is logischer dan het lijkt. social media is immers een klankbord als het gaat om klanttevredenheid. Klanttevredenheid is op zijn beurt weer een indicator van financiële prestaties. Als een bedrijf tevreden klanten heeft is de kans immers groter dat er ook daadwerkelijk een duurzame winst gemaakt wordt. Hiernaast kijken ze hoe het bedrijf service aan klanten biedt via social media kanalen. De gedachte hierachter is dat bedrijven met een goede klantenservice vaak ook uitblinken in andere facetten van het zakendoen. 

Big Data mining

Naast social media worden ook andere bronnen van Big Data aangeboord om een allesomvattend beeld van een potentiële klant te creëren. Nu een groot deel van de bedrijvigheid zich online afspeelt, komt er steeds meer data beschikbaar voor analyse. Zo kunnen betalingsgegevens uit eBay en PayPal accounts gebruikt worden om inzichten te verkrijgen in  transactiegeschiedenis en betalingsgedrag. Hiernaast worden bijvoorbeeld online reviews van het bedrijf onder de loep genomen. Deze factoren wegen vervolgens mee in de credit score van het bedrijf in kwestie. 

Big Data verduidelijkt het beeld wat over een onderneming geschetst kan worden dus substantieel. Hier houdt het echter niet op. Steeds vaker worden hiernaast gedragsanalyses ingezet. Als een bedrijf een kredietaanvraag doet, kan bijvoorbeeld hun gedrag op de website worden geanalyseerd. Zocht het bedrijf gelijk naar het grootst mogelijke bedrag? Hoeveel tijd is er gestoken in het onderzoeken van de verschillende mogelijkheden? Op basis van grote hoeveelheden van dit soort data kunnen vrij nauwkeurige voorspellingen gemaakt worden of een bedrijf het krediet waard is. 

Gelijkaardige publicaties