Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 05-09-2013

De droom van elke marketeer

65 keer gelezen

Hoe heerlijk zou het zijn als je precies weet in welke informatie jouw doelgroep geïnteresseerd is. Dat je exact weet wie je welke informatie toe moet sturen, hoeveel kennis die persoon al heeft over dat onderwerp en in hoeverre hij of zij van plan is om iets met die informatie te gaan doen. En dit alles zonder vragenlijsten. Te mooi om waar te zijn? Binnenkort niet meer!

Op 28 augustus jongstleden plaatste de Universiteit Twente een bericht op hun website over een nieuwe methode die dient om interesses van computergebruikers te voorspellen. Deze methode, ontwikkelt door  UT-promovendus Frans van der Sluis, kan veel betekenen voor de hedendaagse marketingwereld.
 

Inbound marketing

Vroeger boden bedrijven een bepaalde dienst of een product aan en moest de consument zelf maar uitzoeken welk aanbod het dichtst bij hun vraag lag. Tegenwoordig is het omgedraaid. Bedrijven luisteren naar de vraag van de (potentiële) klant en passen hun producten of diensten hierop aan. Dit heet inbound marketing. (Potentiële) klanten (wij allemaal) bepalen zo dus eigenlijk wat er op de markt komt. Het probleem hiervan is echter dat je er als bedrijf achter moet zien te komen wat de vraag van je (potentiële) klanten is. De meeste organisaties doen dit door enquêtes rond te sturen.

 

Enquête-moe

Bijna iedereen heeft wel eens meegewerkt aan een enquête. Je ontvangt ze via de mail, wordt er tijdens het avondeten over opgebeld of ze worden in je handen geduwd tijdens het boodschappen doen. Als men weet waar de mensen in geïnteresseerd zijn, is er geld te verdienen. Informatie is goud waard. Helaas is dat geen goed bewaard geheim. Het aantal enquêtes rijst de pan uit en hierdoor neemt de irritatie hiertegenover toe. Mensen zijn enquête-moe, ze hebben er genoeg van.
 

Nieuwe methode

Frans van der Sluis, UT-promovendus, heeft een nieuwe methode ontwikkelt die vragenlijsten bijna helemaal overbodig maakt. Door de complexiteit van een tekst te berekenen, deze berekening aan te laten sluiten op hoe men  complexiteit van informatie ervaart en door de nieuwswaarde te bepalen, kan Van der Sluis voorspellen welke interesses zowel groepen mensen als individuen hebben. De enige voorwaarde is dat zij een computergebruiker moeten zijn. En hoewel het doel van Van der Sluis is om gebruikservaringen met zoekmachines, nieuwsdiensten en leeromgevingen te verbeteren, klinkt deze ontwikkeling ook voor marketeers als muziek in de oren.

 

Goed nieuw voor marketeers

De nieuw ontwikkelde methode om specifieke interesses van specifieke groepen mensen te achterhalen staat nog in de kinderschoenen. Voorlopig zullen marketeers het zonder moeten doen, maar wanneer deze techniek zich eenmaal heeft doorontwikkeld, is dat goed nieuws voor iedereen. Targeting zal een heel nieuwe dimensie krijgen, consumenten zullen niet meer lastig gevallen worden met irrelevante informatie en de waste zal binnen bedrijven afnemen. Met andere woorden: we ontvangen alleen nog informatie waar wij daadwerkelijk geïnteresseerd in zijn, waardoor jij als marketeer geen waardevolle tijd meer steekt in het verzenden van informatie die regelrecht de prullenbak in verdwijnt.

Meer weten? Het proefschrift van Van der Sluis staat online.