Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 21-10-2013

De generatie NU is ondernemer dankzij de economische laagconjunctuur

115 keer gelezen

“Misschien is er niet veel werk, maar er is wel veel werk te doen,” zegt Thomas Vaassen, medeoprichter van The HUB Amsterdam. Deze positieve insteek deelt Thomas met meer jonge ondernemers, blijkt uit de documentaire ‘Mensen van Nu’ die Tegenlicht op maandag 7 oktober uitzond.

De generatie die een carrière start in tijden van crisis vergaat het niet slecht. Deze mensen, die nu rond hun dertigste levensjaar zijn, laten in de documentaire een positief geluid horen. Hoewel zij opgegroeid zijn in onbezorgde tijden waarin groei centraal stond, lijken ze prima om te kunnen gaan met de economische crisis.

Terug naar vroeger

“Steeds meer soorten chips, dat is de definitie van mijn jeugd” –Thomas Vaassen.

Eindeloze keuze in chips

Maar nu raakt de chips-lade weer steeds leger. Er moet er op de kleintjes gelet worden en de werkloosheid stijgt in veel sectoren. Volgens Petra van Roon grijpen ‘crisiskinderen’ daardoor terug naar dingen die ze kennen uit hun jeugd. Dingen die ze doen denken aan hun ouders of grootouders, waarbij ze een veilig gevoel krijgen. Misschien is het daarom wel dat lp’s weer in zijn, mannen baarden laten staan en Petra zichzelf een ambachtelijk beroep heeft aangeleerd. Ze is nu barbier en heeft haar eigen barberzaak opgezet.

Starters in de crisis

Blik op de toekomst

Wellicht heeft Petra gelijk en ervaren steeds meer mensen gevoelens van nostalgie, maar dit wil niet zeggen dat de jonge ondernemers alles klakkeloos overnemen van voorgaande generaties. Duurzaamheid staat nu meer centraal dan vroeger. Veel van de ondernemers die aan het woord komen in de documentaire zeggen bijvoorbeeld dat zij steeds meer zelf maken. Een trend die zij ook om zich heen zien ontwikkelen. Jorne Langelaan geeft daarnaast aan, dat wanneer hij een product niet zelf kan maken, liever iets te kopen waar iemand zijn tijd en liefde in heeft gestoken dan een product aan te schaffen dat van de lopende band af komt rollen. Jorne’s liefde voor duurzaamheid gaat nog veel verder dan dit. Als kapitein van een vrachtschip zonder motor wijdt hij zijn beroep hieraan. Het schip ‘Tres Hombres’ bevaart oceanen puur en alleen met behulp van de wind.

Kansen zien

Juist omdat het vinden van een baan nu lastig is, gaan steeds meer mensen ondernemen. Voor Thomas, Petra en Jorne lijkt dit tevens een manier om minder afhankelijk te zijn van de crisis en tegelijkertijd een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Kansen zien in plaats van belemmeringen. Niet ondernemen ondanks de crisis, maar ondernemen dankzij de crisis.